| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Jeden cihlový třípatrový dům o dvou vchodech a 20 bytových jednotkách
Byly zde vystavěny nové půdní byty.
| Poloha lokality v rámci obce | Centrum
Objekt se nachází cca 5 minut chůze od náměstí.
| Míra prostorového vyloučení | Žádné
Sociálně nevyloučení žijí v těsném sousedství.
Občanská vybavenost je velmi dobrá. Služby jsou v dosahu cca 10 minut chůze.
| Stav domu/ů | Solidní
Dům je v poměrně špatném stavu. Omítka je opadaná. Ve zdech chybí cihly. Okna jsou rozbitá, v přízemí jsou nahrazena dřevěnými deskami a igelity. Dům byl zasažen záplavami.
| Vybavenost domu/ů | Část standardní výbavy chybí
Topí se pevnými palivy.
Voda se ohřívá na kamnech.
| Vlastník nemovitosti | Obec
Vyskytují se problémy s neplacením nájmu.
| Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Lokalita vzniklá nově řízeným sestěhováváním
Obyvatelé tohoto domu sem byli postupně sestěhováni z Hradce Králové.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 8191 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 76 – 100 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 99 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | Informace nezjištěna | Od 16 do 60 let | Informace nezjištěna | Nad 61 let | Informace nezjištěna |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 98 % | Střední bez maturity | 2 % | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 11,80 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 90 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Někteří obyvatelé lokality jsou příležitostně zaměstnáváni. Jedná se především o sezónní práce v technických službách.
Několik obyvatel lokality příležitostně vykonává práci „načerno“.
Neformální ekonomika je zde zastoupena ve formě sběru železného šrotu.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Prostituce a lichva se vyskytují ojediněle.
Významně zde jsou zastoupeny krádeže.
Gamblerství a narkomanie se vyskytují ojediněle.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | Informace nezjištěna | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 92 | Odhad podílu romských žáků na škole | 41 – 60 % | Existence přípravného ročníku | Ano/Ne
Škola nezřizuje vlastní přípravný ročník, ale v jejích prostorách funguje přípravný ročník organizovaný jinou ZŠ.
| Aktivity a projekty | Organizují volnočasové aktivity (dramatický kroužek, turistický kroužek, taneční kroužek a stolní tenis), které však nenavštěvují děti z lokality.
Na škole působí 1 asistent pedagoga.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni.
|
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 585 | Odhad podílu romských žáků na škole | 41 – 60 % | Existence přípravného ročníku | Ano (od roku 2001 ho provozuje tato základní škola v prostorách bývalé zvláštní školy) | Aktivity a projekty | Zajišťují doučování – na 1. stupni je účast relativně velká, na 2. stupni už pouze sporadická.
Nabízejí volnočasové aktivity v Ulitě – středisku volného času dětí. Děti z lokality je nenavštěvují.
Od 1. 1. 2006 byla škola připojena ke dvěma dalším ZŠ. Na jedné z nich působí asistent pedagoga.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.
Město Broumov
OSF |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje, komunitní plán ano, ale nezabývá se jasně romskou problematikou.
| Funkce romského poradce | Ano | Aktivity a projekty | Město má od roku 2001 terénní sociální pracovníky – jejich počet se mění v závislosti na dotaci Rady vlády pro záležitosti romské komunity. V současné době mají jednu terénní sociální pracovnici, druhou (druhého) plánují přijmout.
Působí zde 2 terénní sociální pracovníci.
Spolupracují především s o. s. Začít spolu v oblasti poradenství a řešení sociálních problémů klientů. Některé aktivity sdružení město podporuje i finančně granty a dotacemi.
Realizují projekt v rámci prevence kriminality – práce v problémových rodinách s mladistvými. Spolupracují s Poradenským centrem pro rodinu a mládež (speciální výchovné pracoviště).
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají (podávají projekty na SROP v rámci cestovního ruchu, oblast kultury, silnice).
Rada vlády pro záležitosti romské komunity |
Nestátní neziskové organizace Občanské sdružení Začít spolu
Kladská 164 | Aktivity a projekty:
Provozují Romské komunitní centrum (otevřené každý všední den; zaevidováno 85 dětí). V rámci centra funguje předškolní vzdělávací zařízení (od roku 1997na místní ZŠ), občansko-právní poradnu (od 2003), nízkoprahové zařízení pro děti a mládež (fines, malování, hudba, tanec), vzdělávání dospělých a akce pro dospělé. Pořádají také různé sobotní programy soboty (různé besedy, karnevaly…). Komunitní centrum vybudovalo dětské hřiště, které je hojně využíváno.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají. V budoucnu by rádi čerpali.
MPSV
MŠMT
Královéhradecký kraj
Pomozte dětem
Soukromý sektor |
Jiný subjekt Nebyly identifikovány žádné další subjekty. | |
|
|
|