|
[Obec s rozšířenou působností]
DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality |
Dva bloky starších městských činžovních domů
Byty 2. kategorie |
Poloha lokality v rámci obce |
Běžná zástavba
Lokalita se nachází cca 15 minut chůze od centra za autobusovým nádražím a vlakovou tratí. |
Míra prostorového vyloučení |
Žádné
Blok domů stojí samostatně při hlavní silnici blízko železniční trati.
Sociálně nevyloučení bydlí v těsném sousedství. Obecně je tato čtvrť vnímána jako čtvrť, kde se koncentruje tzv. „problematické obyvatelstvo“.
Dostupnost služeb je stejná jako pro ostatní obyvatele městské čtvrti, nachází se cca 10 minut chůze od vlakového i autobusového nádraží.
Přímo v lokalitě se nachází služebna městské policie. |
Stav domu/ů |
Solidní
Společné prostory nejsou příliš udržované, na dvoře se hromadí odpadky.
Jsou zde problémy s vlhkostí bytů, plísně. |
Vybavenost domu/ů |
Standardní výbava
V některých bytech se topí v kamnech na tuhá paliva. |
Vlastník nemovitosti |
Obec
Domy spravuje realitní kancelář.
Jedná se o jediné městské objekty považované za tzv. „sociální bydlení“. Město neuvažuje o jejich privatizaci.
V případě dluhů na nájemném bývá někdy využíván splátkový kalendář. Je využíván institut zvláštního příjemce. |
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu |
Kombinace dlouhodobé existence a řízeného sestěhovávání
Romové zde bydleli již před rokem 1989. Později do lokality stěhováni neplatiči z městských bytů z různých částí města. Z této lokality jsou neplatiči stěhováni do lokality A.
Domy jsou vnímány jako „lepší bydlení“ pro sociálně slabší, byty zde jsou přidělovány „za odměnu.“
Většina rodin zde zůstává z důvodů nižších regulovaných nájmů. Běžné městské byty jsou přidělovány ve výběrovém řízení tzv. obálkovou metodou (vysoké kauce, pro většinu zdejších obyvatel nedosažitelné). |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce |
38 830 |
Odhad počtu romských obyvatel lokality |
101 – 150 |
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality |
70 % |
Do 15 let |
Informace nezjištěna |
Od 16 do 60 let |
Informace nezjištěna |
Nad 61 let |
Informace nezjištěna |
Odhad vzdělanostní struktury: | |
Maximálně základní |
98 % |
Střední bez maturity |
2 % |
Střední s maturitou a vyšší |
0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci |
7,50 % |
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality |
95 % |
Formy zabezpečení obživy |
Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Několik lidí je trvale zaměstnáno.
Někteří obyvatelé jsou najímáni na sezónní práce: stavebnictví a mytí nádobí v rekreačních střediscích (Máchovo jezero).
Někteří si přivydělávají sběrem železného šrotu. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY
Formy a míra výskytu |
Ojediněle se zde vyskytuje lichva, krádeže, gamblerství, alkoholismus a prodej drog.
Problémem je zadlužování u firem, půjčujících na vysoký úrok. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním |
71 – 80 % |
Základní škola A | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 560 |
Odhad podílu romských žáků na škole |
Informace nezjištěna |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Zajišťují doučování a „předučování“ (vysvětlení učiva v předstihu, žáci se pak lépe orientují, osvědčilo se). |
ESF a jiné zdroje financování |
Informace nezjištěna |
Základní škola B | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola, rehabilitační vzdělávací program
Celkový počet žáků: 165 |
Odhad podílu romských žáků na škole |
21 – 30 %
Na škole přibývá romských dětí, na 1. stupni jsou téměř romské třídy.
Romští rodiče preferují ZvŠ, kde dětem poskytnou základní pomůcky zdarma. |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Působí zde 1 asistent pedagoga.
Chtějí se zapojit do projektu „Škola s celodenním programem“ (MŠMT).
Realizují projekt „Využití volného času pro děti ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí“: nabízejí volnočasové aktivity, výjezdy, týdenní pobyty, víkendové pobyty (funguje již 10 let).
Provozují klubovnu (každý všední den do 15:00 hod.), kde jsou děti pod dozorem asistentky pedagoga. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni. Nemají ani praktické zkušenosti s přípravou projektů. |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA
Místní koncepce integrace |
Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
Zpracovávají komunitní plán (plánované dokončení v červnu 2006), měly by v něm být zahrnuty i programy podporující integraci romské komunity. |
Funkce romského poradce |
Ano (na půl úvazku vykonává pracovník SPOD) |
Aktivity a projekty | Od roku 2001 zde působí 1 TSP (na půl úvazku – přímo pro lokalitu A s tím, že působí i v ostatních lokalitách).
Od roku 2004 pořádají ve spolupráci s pedagogicko – psychologickou poradnou letní tábory, víkendové akce pro děti z lokalit z města i regionu.
Od roku 2003 zde provozují klubovnu „Paramisa“ přímo v lokalitě A:
Provozují zde dopolední školičku pro předškolní děti a odpolední klub pro děti 4 - 15 let.
Organizují volnočasové aktivity.
Realizují motivační program „Krok“ pro děti, které ukončily ZŠ.
|
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají.
Rada vlády pro záležitosti romské komunity
MV ČR (program prevence kriminality)
MŠMT |
Nestátní neziskové organizace | |
Česká společnost pomoci dětem TILIA
Na Výsluní 2628 |
Aktivity a projekty:
Organizují pobytové akce a klubovna pro děti ze sociálně slabých klientských rodin dávkového oddělení SO (z tzv. „sociálně a výchovně znevýhodněného prostředí“).
Sociálně –právní poradenství, organizování kulturních akcí.
Projekt „Dítě v nesnázích“ od roku 1996.
„Klubovna radosti a zábavy“ od roku 1997 v Žizkově ulici. V rámci programu působí kontaktní skupina - pravidelné středeční schůzky skupiny 10 - 20 dětí, výtvarná dílna, osvětové přednášky.
Byly zaznamenány úvahy o ukončení činnosti organizace.
Financování:
MPSV
MV ČR (program prevence kriminality)
MŠMT (program podpory a ochrany dětí a mládeže a program romské integrace)
Město Česká Lípa
Phare
Nadační zdroje a další |
Farní Charita
Dubická 2189 |
Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Dům pro matky s dětmi v tísni Jonáš“.
V jeho rámci provozují Klubovnu pro děti „Velryba“, která je určená pro děti do 10 let. Z 99 % je využívána romskými dětmi (z lokality A i B). Na straně Charity se objevily úvahy o uzavření zařízení pro volně příchozí a orientaci výhradně na děti z AD Jonáš.
Organizují volnočasové aktivity (klub break dance).
Připravují program „Nízkoprahový klub Matrix pro romské děti ohrožené drogou“ pro věkovou skupinu 14 – 22 let.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají řadu praktických zkušeností s přípravou projektů v rámci EQUAL, SROP aj.
Liberecký kraj
Město Česká Lípa
Sponzoři
Nadační zdroje
atd. |
DDM Česká Lípa
Škroupovo nám. 138 |
Aktivity a projekty:
Provozují Otevřený klub.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají praktické zkušenosti s OP RLZ (tématicky ovšem projekt zaměřen na environmentální výchovu). |
Úřad práce Česká Lípa |
Aktivity a projekty:
Realizují projekt Job club „Krok“ zaměřený na mladistvé do 25 let se základním vzděláním.
Organizují motivační kurs k rekvalifikacím, dalšímu vzdělávání. Z něj jsou pak vybíráni zájemci o rekvalifikaci (různé učební obory) v rámci navazujícího programu „Krok přes most“.
Financování:
ESF
APZ |
|
|
|