| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Skupina dvoupatrových domů v bývalé hornické kolonii | Poloha lokality v rámci obce | Periferie | Míra prostorového vyloučení | Částečné
Částečně prostorově vyloučeno, ale lokalita je součástí městské zástavby. Její hranice z jedné strany vymezuje sousední areál OKD Doprava, a.s. a ze strany druhé hlavní silnice a věznice.
| Stav domu/ů | Solidní
Stav domů lze označit jako solidní i přesto, že některé z objektů jsou v horším technickém stavu.
Do objektů není investováno a postupně se jejich technický stav přirozeně zhoršuje. | Vybavenost domu/ů | Standardní výbava
Elektřina je občas odpojována z důvodu neplatičství.
Ohřev vody: průtokové ohřívače (karma)
Topení: nejčastěji plynové (VAF) | Vlastník nemovitosti | Jiné soukromé osoby či firmy
Vlastníkem domů je OKD, a. s.
| Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a „řízeného“ sestěhovávání
Od 50. let žilo v lokalitě několik romských rodin pracujících v nedalekých šachtách. Postupné sestěhovávání romských rodin nastalo po roce 1989 v souvislosti s krachem těžkého průmyslu a také po povodních v roce 2002, kdy do této lokality byly sestěhovány rodiny z povodněmi postižené oblasti Dolního Hrušova.
Stěhování do této lokality a mimo ni je plně v kompetenci majitele a správce objektů. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 311 402 | Odhad počtu romských obyvatel lokality |
301 – 350 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 50 %
Ostatní obyvatelé jsou často na stejné sociální úrovni jako zde žijící Romové.
|
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 60 % | Od 16 do 60 let | 35 % | Nad 61 let | 5 % |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | Informace nezjištěna | Střední bez maturity | Informace nezjištěna | Střední s maturitou a vyšší | Informace nezjištěna |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 15,50 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 95 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Někteří příležitostně pracují „načerno“ (sezónní výkopové a pomocné stavební práce) či si přivydělávají sběrem železného šrotu.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytují případy drobných krádeží, lichva, alkoholismus, gamblerství a narkomanie (hlavně u mladistvých).
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: Informace nezjištěna (kapacita 400 žáků) | Odhad podílu romských žáků na škole | 41 - 50 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Informace nezjištěna | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: Informace nezjištěna (kapacita 350 žáků) | Odhad podílu romských žáků na škole | 11 – 20 % | Existence přípravného ročníku | Informace nezjištěna | Aktivity a projekty | Informace nezjištěna | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
Základní škola C | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola, praktická škola
Celkový počet žáků: 287 | Odhad podílu romských žáků na škole | 91 – 100 %
Nejde o „ghettoizovanou“ školu, ale o instituci, která byla pro tento účel zřízena.
| Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Působí zde 10 asistentů pedagoga.
Realizovali mezinárodní projekt „KC na cestě k multikulturalitě“.
Zajišťují každodenní doučování a volnočasové aktivity (kroužky sportovní, hudební, taneční, dramatické, výtvarné).
Realizují projekt z programu Phare – kurz práce na PC pro rodiče a děti.
Provozují nízkoprahový klub.
Škola s celodenním provozem – zřízeno komunitní centrum
Pořádají rekvalifikační kurzy pro rodiče (ve spolupráci s Novou školou).
Účastní se mezinárodní spolupráce romských škol (Slovensko, Maďarsko) v rámci „hledání romských kořenů“.
Při škole funguje občanské sdružení „Škola etnicky smíšená“, které realizuje řadu aktivit školy a jako partner působí i v různých projektech jiných žadatelů financovaných např. z ESF.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektů.
|
Základní škola D | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: Informace nezjištěna (kapacita 350 žáků) | Odhad podílu romských žáků na škole | Informace nezjištěna | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Působí zde 2 asistenti pedagoga.
| ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Samospráva Místní koncepce integrace | Koncepce integrace neexistuje a ani se nepřipravuje.
V komunitním plánování je zakotveno řešení romské problematiky (oddíl Romské etnikum), podporované bydlení, zvýšení vzdělanosti, podpora TSP, podpora NNO.
| Funkce romského poradce | Ano | Aktivity a projekty | Při magistrátu působí 1 TSP.
Některé městské části mají vlastní TSP.
Ve velkém měřítku využívají institut zvláštního příjemce. Uplatňovány jsou cílené dávky (např. na stravu ve škole apod.).
Řešení problematiky komplikuje rozdělení pravomocí (ne vždy jednoznačné) mezi městské části a Magistrát města Ostravy a ne vždy optimální komunikace a vzájemná spolupráce.
Realizují projekty „Posílení kapacity při plánování a realizaci programů v Moravskoslezském kraji“ a „Komunitní plánování sociálních služeb na území Ostravy jako nástroj sociálního začleňování a předcházení sociálnímu vyloučení znevýhodněných skupin obyvatel“ (SROP).
Ve spolupráci s holandskými partnery realizují tříletý projekt zaměřený na vzdělávání, práci s PC. Projekt je realizován v jednotlivých lokalitách v celém městě. Specifika o jednotlivých aktivitách neuvedena.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnostech čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Relevantní pracovníci magistrátu mají i praktické zkušenosti s přípravou konkrétních projektů.
Toto už není případ zástupců některých městských částí.
|
Nestátní neziskové organizace Vzájemné soužití
30. dubna 1 | Aktivity a projekty:
Zajišťují TSP (lokality A, D, E, J).
Provozují komunitní centrum (lokality E, J)
Nabízejí poradenství, volnočasové aktivity, vzdělávání, předškolní vzdělávání a rekvalifikace.
Realizují projekt „Klíč ke změně“ – přímé poskytování služeb v lokalitách obydlených sociálně vyloučenými. Projekt se snaží komplexně obsáhnout nabídku vzájemně propojených služeb a aktivit (poradenství, TSP, romská policejní asistence atd.)
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají praktické zkušenosti s přípravou projektů např. v rámci OP RLZ.
MPSV
Rada vlády pro záležitosti romské komunity
Magistrát města Ostravy
Nadační zdroje atd.
| Slovo 21
Praha | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Terne čhave – Mladí lidé“, který je zaměřený na vzdělávání odborných pracovníků center pro rozvoj funkční gramotnosti romské mládeže. Cílem projektu je vybudování funkční sítě poskytovatelů specifických sociálních služeb v kraji určených především uživatelům ohroženým sociální exkluzí v důsledku života v prostorově segregovaných lokalitách.
Realizují projekt „Pale o vudar – Otevřít dveře“ zaměřený na podporu vzdělávání romské komunity (Romové na VŠ, vzdělávání romských žen). Jde primárně o přípravné kurzy pro romské středoškoláky na přijímací řízení na VŠ, PC a AJ pro romské ženy, kurzy pro začínající podnikatelky.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají např. s OP RLZ.
| Charita – Vesnička soužití
Betonářská 790, Muglinov | Aktivity a projekty:
Provozují komunitní centrum (návaznost na lokalitu E a J)
Nabízejí volnočasové aktivity pro děti i pro dospělé, vzdělávání a přípravu na školu.
Zajišťují rekvalifikace.
Realizují preventivní programy pro děti a mládež.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají dostatek zkušeností ohledně přípravy projektů.
MPSV
MV ČR
MMR
Magistrát města Ostrava
Phare
Různé nadační zdroje
Vlastní zdroje
Sponzoři atd.
| Společně – Jekhetane
Palackého 49 | Aktivity a projekty:
Provozují nízkoprahové centrum v lokalitě H,
denní centrum,
občanskou poradnu,
Zajišťují TSP.
Organizují vzdělávací programy.
Realizují projekt „Co se v mládí naučíš, k profesi ti nestačí“ (působnost v oblasti lokalit A a H; globální grant)
Provozují Komunitní centrum pro děti, mládež i dospělé Čercheň (lokalita A)
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají praktické zkušenosti s přípravou žádostí o prostředky z ESF.
MPSV
Rada vlády pro záležitosti romské komunity
Moravskoslezský kraj
Magistrát města Ostrava
Phare
atd.
| Společenství Romů na Moravě
Ostrčilova 4 (kancelář)
Dobrovského 6 (komunitní centrum) | Aktivity a projekty:
Provozují komunitní centrum (v rámci lokality A).
Nabízejí volnočasové aktivity (ruční práce, výtvarný a modelovací kroužek, hudební kroužek, kroužek vaření, sportovní kroužek – kopaná, míčové hry) a vzdělávání (doučování každý den dle potřeby dětí).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají dostatek praktických zkušeností. V současnosti v rámci brněnské centrály chystají projekt do OP RLZ.
MPSV
atd.
| Armáda spásy
Božkova 65
Palackého 25 | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Prevence sociálního vyloučení“ (zaměřený především na oblast lokality A), v jeho rámci např.:
Cca 10 bytových jednotek provozováno jako sociální byty pro sociálně vyloučené skupiny obyvatel.
Provozují komunitní centrum v lokalitě A, kde organizují volnočasové aktivity pro děti.
Poskytují poradenství.
Financování:
Projekt Prevence sociálního vyloučení hrazen prostřednictvím SROP.
O ESF mají dostatek informací a mají i praktické zkušenosti s přípravou projektů.
| Občanské sdružení S.T.O.P.
Ostrčilova 19 | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Individuální a skupinové doučování dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí“. Je do něho zapojeno 55 studentů Ostravské univerzity (především z pedagogické fakulty), kteří zajišťují doučování dětí (v rámci praxe, jako dobrovolníci či v rámci předmětu Doučování dětí). V rámci celé Ostravy má jejich činnost dopad na cca 90 dětí.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni. Činnost sdružení je založená na dobrovolnictví. Vzhledem k minimálním finančním nákladům fondy nebudou využívat.
| Drom
Brno | Aktivity a projekty:
V rámci celorepublikového pilotního projektu Sastipen (zdravotně sociální pomocníci ve vyloučených romských komunitách) zde po dobu 16 měsíců bude působit 2 pracovnice.
Působnost nespecifikována
Financování:
OP RLZ | Salesiánské středisko mládeže, DDM
Vítkovická 28
Volgogradská 2 | Aktivity a projekty:
Provozují otevřený klub Don Bosco.
Zajišťují doučování a volnočasové aktivity.
Cílem je zvyšování úspěšnosti romských dětí ve škole, což se sleduje u 25 jedinců.
Spolupracují s vybranými školami, Vesničkou soužití (Charita) a Vzájemným soužitím, o. s.
Uzavřeli partnerství se Salesiánským střediskem Teplice (Phare 2003).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti chybí.
Magistrát města Ostravy
MŠMT
Další zdroje | Teen Challenge
Úprkova 25 | Aktivity a projekty:
Provozují dětské centrum, v jehož rámci zajišťují drogovou prevenci a volnočasové aktivity.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Z pozice partnera projektů mají i praktické zkušenosti.
| Pavučina o. s. DEN
Bořivojova 29 | Aktivity a projekty:
Organizují kulturní a volnočasové aktivity především pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí (působnost především v okolí čtvrti Kunčičky).
Financování:
Informace nezjištěna | Občanské poradna Ostrava
Palackého 4 | Aktivity a projekty:
Poskytují poradenství
Spolupracují s o.s. Jekhetane.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušeností s přípravou projektů.
| Bílý nosorožec
Nemocniční 13 | Aktivity a projekty:
Zajišťují TSP.
Realizují projekt „Šance pro budoucnost“ zaměřený na sociální integraci v lokalitě F.
Financování:
Informace nezjištěna | Oktáva – Ochto
Dělnická 48 | Aktivity a projekty:
Organizují volnočasové aktivity (taneční, hudební kroužky).
Zaměřují se na vzdělávání dětí (pořádají přípravné kurzy).
Financování:
Informace nezjištěna | Centrom
A. Gavlase 262 | Aktivity a projekty:
Realizují projekt bydlení s kontraktem v lokalitě G. Součástí smlouvy je doprovodný program. Nájemníci se ho musí účastnit. V jeho rámci se konají kurzy pro muže (údržbář, zednické práce) a pro ženy (hospodárné vaření a zdravá výživa). Muži jsou v praxi využíváni při údržbě bytů. Maximální doba pobytu je 1, 5 roku.
Plánují zřízení dílen.
Od centra převzali správu komunitního centra.
Zajišťují TSP (1 pracovník).
Organizují volnočasové aktivity a předškolní přípravu.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají i praktické zkušenosti, ale jejich žádosti zatím nebyly podpořeny.
Magistrát města Ostrava | Jiný subjekt | | Úřad práce Ostrava | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Příprava na práci v Moravskoslezském kraji“ – standardní celokrajský projekt v oblasti zaměstnanosti
Financování:
ESF – OP RLZ | Střední škola profesora Zdeňka Matějčka
17. listopadu 1123 | Aktivity a projekty:
Nabízejí denní studium oboru „Sociální péče – sociální činnost pro etnické menšiny“. Otevřen je již 2. ročník.
Dále nabízejí dálkové studium oboru „Pedagogika pro asistenty ve školství“. Otevřen je 1. ročník. Po dvou letech je studium zakončeno závěrečnou zkouškou, po pěti letech maturitní zkouškou.
O studium je velký zájem.
Ve spolupráci s Athinganoi pořádají různé kulturní a vzdělávací aktivity.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Praktické zkušenosti mají i s OP RLZ – realizovány byly 2 projekty:
“Zkvalitňování odborného vzdělávání“,
“VIP Kariéra“ – zřízení školního poradenského pracoviště.
|
|
|