| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Bloky nájemních činžovních domů ve čtyřech sousedících ulicích | Poloha lokality v rámci obce | Centrum | Míra prostorového vyloučení | Částečné
Součást vnitřní zástavby v centru města.
Sociálně nevyloučení bydlí v bezprostředním sousedství.
Základní občanská vybavenost je v dosahu do 10 minut chůze.
| Stav domu/ů | Solidní
Oprýskaný vchod, špína, nepořádek, výjimečně rozbitá okna.
| Vybavenost domu/ů | Standardní výbava | Vlastník nemovitosti | Obec | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Lokalita vzniklá nově řízeným sestěhováváním
Stávající obyvatelé byli do lokality sestěhováni v roce 1999 z důvodů nevyhovujícího předchozího bydlení a restitučních nároků na původní objekty, v nichž bydleli.
Původně oblast měla pověst „výstavní“ čtvrti města, v každém vchodě žila maximálně 1 romská rodina.
U jedné rodiny zaznamenána sociální mobilita.
Několik rodin odešlo do jiné sociálně vyloučené lokality.
Několik rodin emigrovalo do Irska.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 23 498 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 351 – 400 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 70 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 50 % | Od 16 do 60 let | 44 % | Nad 61 let | 6 % |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 99 % | Střední bez maturity | 1 % | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 7,70 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 90 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Někteří jsou trvale zaměstnáni. Někteří pracují příležitostně „načerno“.
V lokalitě je zastoupena neformální ekonomika (sběr ovoce a jeho prodej).
Působí zde romská firma, která se zaměřuje na pomocné stavební práce (výkopy, bourání) a zajišťuje subdodávky pro chrudimské stavební firmy.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytují krádeže, prodej drog, gamblerství, alkoholismus a narkomanie. Významně je zastoupena lichva.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 21 – 30 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 347 | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Nerealizují žádné specifické projekty či aktivity.
| ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 346 | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Nerealizují žádné specifické projekty či aktivity.
| ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
Základní škola C | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola
Celkový počet žáků: 150 | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Působí zde asistentka pedagoga (od roku 2004).
Zajišťují doučování (3x týdně).
Organizují bezplatné volnočasové aktivity
Realizují „hygienický program“ pro děti ze sociálně vyloučených lokalit. Pokud rodiny těchto dětí mají odpojenou vodu nebo elektřinu, mohou se ve škole umýt, vyprat si, vyžehlit (za pomoci lidí zaměstnaných úřadem práce v rámci obecně – prospěšných prací).
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje ani se neplánuje.
| Funkce romského poradce | Ano (Funkci vykonává na 0,25 úvazku kurátor pro záležitosti mládeže.) | Aktivity a projekty | Působí zde 1 terénní sociální pracovník.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti se SROP (opatření financované z ERDF).
Rada vlády pro záležitosti romské komunity |
Nestátní neziskové organizace Šance pro tebe
Štěpánkova 92 | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Kopretina“ – komunitní centrum pracující přímo v lokalitě A.
Provozují nízkoprahový klub pro děti ve věku 5 15 let, v jeho rámci zajišťují doučování.
Zajišťují streetwork.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti.
MPSV
MŠMT
NROS
Pardubický kraj
Město Chrudim | Rozvoj, o. s.
Česká Třebová
| Aktivity a projekty:
Zajišťují vzdělávání dětí, doučování a volnočasové aktivity.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
Město Chrudim |
Jiný subjekt Nebyly identifikovány žádné další subjekty. | |
|
|
|