| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Ulice v rámci panelového sídliště, panelové domy, byty 1. kategorie | Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba | Míra prostorového vyloučení | Žádné
Romové žijí v jednotlivých domech, nejsou separováni, jen jich zde žije více např. v jednom vchodě 4 rodiny. Sociálně nevyloučení bydlí ve stejných či okolních domech.
Základní občanská vybavenost je dostupná v rámci sídliště. | Stav domu/ů | Bezvadný
Většina domů je zateplených, mají nové omítky, někde jsou plastová okna. | Vybavenost domu/ů | Standardní výbava | Vlastník nemovitosti | Obec
Domy spravuje soukromá firma.
Vyskytuje se zde problém s neplatičstvím.
Nájemní smlouvy jsou uzavírány na dobu určitou (na 3 měsíce), která se prodlužuje podle platební morálky. Institut zvláštního příjemce je využíván. Dlužníci jsou vystěhováváni do lokality A (bydlení pro neplatiče). | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Dlouhodobě existující lokalita
V průběhu 50. a 60. let obsazování panelové zástavby Romy pracujícími v elektrárnách, továrnách a okolí. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 17 731 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 501 – 600 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 25 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 50 % | Od 16 do 60 let | 50 % | Nad 61 let | 0 % |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 78 % | Střední bez maturity | 20 % | Střední s maturitou a vyšší | 2 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 13,40 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 80 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Někteří pracují trvale v elektrárně, v nemocnici, v textilním průmyslu či v průmyslové zóně.
Působí zde 3 romské firmy, které zaměstnávají Romy na stavební a výkopové práce, elektromontáže a v pohostinství.
Několik osob pracuje na VPP.
Někteří příležitostně pracují „načerno“.
Několik osob si přivydělává dovozem automobilů z Německa. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytuje prodej a užívání drog, krádeže a gamblerství. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 21 – 30 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 118 | Odhad podílu romských žáků na škole | 51 – 60 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Působí zde 3 speciální pedagogové.
Pořádají besedy s městskou policií, lékaři, preventivní programy.
Doučování zajišťují každodenně.
Organizují volnočasové aktivity (kroužky: keramický, sportovní, vaření, stolní tenis). Děti z lokality je využívají. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti nemají. |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 490
Na škole jsou třídy s rozšířenou výukou přírodopisu a tělesné výchovy. | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Jedna učitelka absolvovala školení multikulturní výchovy.
Zajišťují doučování (využívá asi polovina dětí) a nápravu specifických vývojových poruch učení (dyslexie, dysgrafie).
Organizují volnočasové aktivity (kroužky: angličtina, kopaná, PC). Děti z lokality je využívají. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají. |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje.
V současné době se zpracovává komunitní plán. Hotový by měl být v červnu 2006. V jeho rámci pracuje skupina pro národnostní menšiny a pro osoby se závislostí. | Funkce romského poradce | Ne | Aktivity a projekty | Od letošního roku zde působí jeden TSP.
Pořádají víkendové pobytové akce pro děti (v rámci sociálně – právní ochrany dětí).
Město plánuje vybudování nízkoprahového centra. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni (Spolupracují s Asistenční agenturou Most.). Mají praktické zkušenosti se SROP (projekt na komunitní plánování). |
Nestátní neziskové organizace Lepší zítřek o. s.
Husova 1297 (sídlo)
Goldvinova 1340 (komunitní centrum) | Aktivity a projekty:
Provozují komunitní centrum, v jehož rámci zajišťují doučování a volnočasové aktivity (účastní se 25 – 45 dětí denně).
Zajišťují TSP (především v lokalitě B).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
MPSV
Ústecký kraj
Město Kadaň.
NROS | Občanské sdružení Světlo Kadaň
Husova 1325 | Aktivity a projekty:
Poskytují pomoc drogově závislým a jejich rodinám.
Poskytují sociální poradenství a psychologickou pomoc, streetwork.
V roce 2004 prováděli ve spolupráci s Partners Czech monitoring drogově závislých v romské populaci.
Pořádají besedy na zvláštních školách.
Realizují projekt „Vzdělávání a následné zaměstnávání lidí ze sociálně znevýhodněných skupin“ (SROP).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají praktické zkušenosti s OP RLZ a SROP.
MŠMT
MPSV
Ústecký kraj | Nadační fond Charita Kadaň
Komenského 1185 | Aktivity a projekty:
Od roku 1993 pracují se sociálně slabými. Usilují o snižování neplatičství.
Příležitostně organizují aktivity pro děti.
Financování:
Město Kadaň | O. s. Romano Rat
Chomutov | Aktivity a projekty:
Od roku 2004 zajišťují TSP v lokalitě A.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají.
Partners Czech | O. s. Slovo 21
Praha | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Pale o vudar – Otevřít dveře“, jehož cílem je podpora vzdělávání romské komunity – jednak podpora studia Romů na VŠ, jednak podpora vzdělávání romských žen. Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s OP RLZ. |
Jiný subjekt Nebyly identifikovány žádné další subjekty. | |
|
|
|