| [Obec s rozšířenou působností: Teplice] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Tří- a čtyřvchodové osmipatrové panelové domy ve dvou ulicích na sídlišti
Byty 1. kategorie. | Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba | Míra prostorového vyloučení | Žádné
Neromové bydlí i v těchto ulicích, ale dochází k jejich postupnému odchodu do „prestižnějších lokalit“.
Základní občanská vybavenost se nachází přímo na sídlišti. | Stav domu/ů | Bezvadný
V roce 1998 byly domy zatepleny, opraveny fasády a střechy. | Vybavenost domu/ů | Standardní výbava | Vlastník nemovitosti | Jiné soukromé osoby či firmy
Byty vlastní Okresní stavební bytové družstvo Teplice.
Romové mají k bytům družstevní práva.
Zhruba 10 % obyvatel družstevních bytů jsou neplatiči. Pokud obyvatelé 4 měsíce nezaplatí, jsou vyloučeni z družstva a musí se vystěhovat. V případě exekučního vystěhování získávají přístřeší v Soběchlebech. | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a „přirozeného“ sestěhovávání
Zhruba třetinu zde žijících Romů lze považovat za krupské „starousedlíky“. Ostatní se do lokality přistěhovali po roce 1989 z Prahy, Litoměřic, Kladna, Ústí a dalších měst a obcí v ČR (ale i SR). Nejčastějším důvodem byly možnost získat zde relativně levné bydlení. Nejvíce Romů přišlo v posledních 5 – 6 letech. Po záplavách sem přišlo 20 rodin z Neštěmic.
Muži často odcházejí za prací do Prahy.
Bylo zaznamenáno asi 10 případů migrace do zemí EU. Většina rodin se vrátila. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce | 13 857 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 1 500 – 2 000 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 65 % |
Odhad věkové struktury:
Do 15 let | 70 % | Od 16 do 60 let | Informace nezjištěna | Nad 61 let | Informace nezjištěna |
Odhad vzdělanostní struktury:
Maximálně základní | Většina | Střední bez maturity | Málo | Střední s maturitou a vyšší | Jedinci |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 18,40 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 95 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Trvale zaměstnáno je jen několik osob.
Několik osob pracuje na VPP.
Větší množství obyvatel vlastní živnostenský list, v současnosti jich podniká jen několik (stavební a kopáčské práce).
Mnozí pracují „načerno“.
Někteří si přivydělávají sběrem šrotu, borůvek, šípků a jablek. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytuje prostituce, prodej drog, lichva a krádeže. Ojediněle se vyskytují také gamblerství, alkoholismus a narkomanie.
Krupka je považována za jednu z nejproblémovějších lokalit Teplického regionu. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | Informace nezjištěna | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola, zvláštní škola
Celkový počet žáků: 575
Jedna třída v ročníku je speciální. | Odhad podílu romských žáků na škole | 25 – 30 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Organizují volnočasové aktivity (kroužky, výměnné pobyty).
Doučování zajišťují individuálně podle potřeby. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
Město Krupka |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola, zvláštní škola
Celkový počet žáků:360
Speciální třídy jsou v současnosti od 3. do 9. ročníku. | Odhad podílu romských žáků na škole | 51 – 60 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Organizují volnočasové aktivity (kroužky).
Spolupracují s Job asistent, s. r. o. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají. Rádi by byli partnery v projektu. |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje. | Funkce romského poradce | Ne | Aktivity a projekty | Jsou zřizovateli Domu dětí a mládeže, v rámci kterého funguje Centrum volného času Cvrček nabízející placené volnočasové aktivity (Romové je nenavštěvují). | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
Nestátní neziskové organizace Oblastní Charita Teplice
Thámova 711/20 | Aktivity a projekty:
Od roku 2005 provozují 2 městské domy pro sociálně slabé (azylový dům pro matky s dětmi, dům na půl cesty Agapé II.). Obě zařízení jsou obývány téměř výhradně Romy. Tyto domy by měly sloužit jako přechodné ubytování (smlouvy jsou uzavírány na 3 měsíce), v praxi zde ale většina klientů bydlí od zahájení provozu. V zařízení platí přísný řád, v každém domě působí 1 sociální asistent.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktickou zkušenost s přípravou projektu.
Ústecký kraj
Město Krupka | Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s. | Aktivity a projekty:
Od léta roku 2006 zde budou zajišťovat TSP.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají řadu praktických zkušeností. | O. s. Amare Krupka
Dukelských hrdinů 280 | Aktivity a projekty:
Organizují volnočasové aktivity (dříve zajišťovali také doučování).
Usilují o vznik komunitního centra.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
O prostředky chtějí žádat v partnerství s dalšími organizacemi z regionu.
MK
MV ČR
OSF |
Jiný subjekt Job asistent, s. r. o.
Karla Čapka 296 | Aktivity a projekty:
Za intenzivní spolupráce s Úřadem práce v Teplicích realizují projekt “Regionální vzdělávací informační centrum“. Cílem projektu je podpořit nejhůře umístitelné skupiny uchazečů o zaměstnání (mimo jiné mladé Romy).
Setkávají se s nezájmem Romů, takže zřejmě nebudou schopni v praxi dodržet plánovaný počet účastníků této cílové skupiny.
Spolupracují na projektech:
i) „Návrat do práce – Ústecký kraj“ (s cílovou skupinou dlouhodobě nezaměstnaných do 25 let)
ii)„Motivace a práce“ (spolu s Českým institutem interních auditorů). Cílem je vedle zprostředkovávání zaměstnání také motivace žáků ZŠ k dokončení vzdělání a k dalšímu vzdělávání.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají několik praktických zkušeností (např. s OP RLZ).
Phare |
|
|
|