| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Skupina činžovních domů v několika ulicích v jedné čtvrti
Byty jsou nejčastěji 1. a 2. kategorie.
Lokalitu dále tvoří třípatrová ubytovna s celkem 200 pokoji. Většina pokojů je dvojlůžkových (se společným sociálním zařízením na chodbách), dále je zdě několik apartmánů s vlastním sociálním zařízením.. | Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba | Míra prostorového vyloučení | Žádné
Sociálně nevyloučení žijí v těsném sousedství.
Občanská vybavenost je v dosahu cca 15 minut chůze. | Stav domu/ů | Solidní
U činžovních domů je statika v pořádku- Omítka je oprýskaná. | Vybavenost domu/ů | Standardní výbava
Některé domácnosti mají z důvodu neplatičství odpojenou elektřinu. | Vlastník nemovitosti | Obec / Jiné soukromé osoby či firmy
Činžovní domy vlastní obec, chystá se je ale prodat.
Je zde využíván institut zvláštního příjemce. Není ani tak problém v hrazení nájemného, ale ve vyúčtování služeb.
Ubytovna je v soukromém vlastnictví. | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a řízeného sestěhovávání
Ve staré zástavbě Romové žijí déle než 10 let.
Stále dochází k řízenému stěhování na ubytovny.
Sociální mobilita nebyla zaznamenána.
Občas dochází k stěhování na různé ubytovny, kdy jsou nadále udržovány vazby na vyloučenou lokalitu. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 93 859 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 501 – 600 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | Informace nezjištěna |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | Informace nezjištěna | Od 16 do 60 let | Informace nezjištěna | Nad 61 let | Informace nezjištěna |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | Informace nezjištěna | Střední bez maturity | Informace nezjištěna | Střední s maturitou a vyšší | Informace nezjištěna |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 13,10 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 99 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Několik málo osob je trvale zaměstnáno (technické služby).
Mnozí příležitostně pracují „načerno“. Jedná se především o stavební a výkopové práce.
Někteří si přivydělávají sběrem železného šrotu. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytuje prodej drog, lichva a krádeže.
Ojediněle se vyskytuje také gamblerství, narkomanie a alkoholismus. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 41 – 50 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 370 | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Organizují volnočasové aktivity (zájmové placené kroužky: informatika, volejbal a angličtina). Romské děti kroužky nevyužívají.
Zajišťují doučování před přijímacími zkouškami na střední školy. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají. |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola
Celkový počet žáků: 110 | Odhad podílu romských žáků na škole | 71 – 80 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Působí zde 2 asistenti pedagoga.
Organizují volnočasové aktivity (4 zájmové kroužky).
Jsou partnery v projektu Pedagogické fakulty na zkvalitňování výuky a pedagogických praxí.
Plánují vybudovat hřiště. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají.
Město Ústí nad Labem |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje.
V současnosti se připravuje již třetí komunitní plán (první platil v letech 1998 – 2003, druhý v letech 2004 – 2006). Součástí komunitního plánování je skupina pro etnické menšiny. Prví komunitní plán byl moc obecný, ze stanovených cílů nebyl žádný uskutečněn. Druhý komunitní plán již byl zaměřen na jednotlivé cíle. | Funkce romského poradce | Ano (od roku 2003 je zde zřízena fukce poradce primátora pro etnické menšiny) | Aktivity a projekty | Nerealizují žádné specifické projekty či aktivity.
Pouze podporují činnost NNO a to dvojím způsobem:
i) podporují vlastní činnost NNO
ii) podporují psaní projektů na ESF (poskytují prostředky na vypracování kvalitního projektu)
O zřízení funkce TSP nemají zájem. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti (nikoli ovšem s projekty zaměřenými na sociální oblast). |
Nestátní neziskové organizace Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s.
Masarykova 49 | Aktivity a projekty:
Od roku 2005 zde realizují pilotní projekt „Polis“ zaměřený na komplexní podporu sociálně – integračních politik a služeb.
V jeho rámci spolupracují s různými subjekty (úřady, školami, policií, zastupiteli, NNO), které přicházejí do styku s lidmi ohroženými sociálním vyloučením.
Působí zde 3 terénní sociální pracovníci, poskytují sociální poradenství, věnují se aktivitám zaměřeným na podporu zaměstnanosti (působí zde 1 terénní pracovní poradce).
Zajišťují doučování v rodinách.
Provozují nízkoprahový klub v lokalitě A.
Organizují volnočasové a vzdělávací aktivity, které převzali po o.s. Rami.
Pořádají kurs „Alternativní pedagogická činnost“ ve spolupráci s fakultami PF a FSE univerzity.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají řadu praktických zkušností (např. s EQUAL, OP RLZ).
MPSV
Rada vlády pro záležitosti romské komunity
Phare
Další zdroje | Centrum komunitní práce
Koněvova 18 | Aktivity a projekty:
Úzce spolupracují na tvorbě Komunitního plánu pro Ústí nad Labem. (Kromě toho se podílejí na vytváření komunitních plánů v dalších 23 městech v celé ČR.)
Podílejí se na vzdělávání poskytovatelů sociálních služeb a managementu.
Realizují projekty zaměřené na zaměstnanost (aktivačně –motivační programy pro občany nad 50 let a pro mladistvé).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s projekty v rámci SROP, OP RLZ i EQUAL. | Drug out – club
Stará ulice 1 | Aktivity a projekty:
Provozují kontaktní centrum pro drogově závislé.
Realizují projekt „Kontaktní centrum pro drogově závislé – služby pro romské uživatele drog“.
V několika lokalitách realizují terénní program. Poskytují služby jako Harm Reduction, poradenství, individuální psychoterapie, potravinový servis, telefonická služba, vyšetření na žloutenky, HIV, syfilis, hygienický servis.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají. | O. s. Sokrates
Prokopa Diviše 1605/5 | Aktivity a projekty:
Provozují nízkoprahové zařízení, které poskytuje služby osobám závislým na drogách, osobám závislostí ohroženým, jejich rodinným příslušníkům, žákům a studentům. Mají celkem cca 400 klientů z toho až 80 % tvoří Romové.
Zajišťují streetwork. Poskytuje služby Harm Reduction, informační a poradenské služby.
Realizují program „Stop HIV/AIDS“.
Věnují se primární prevenci (přednášky, preventivní akce v klubech, na diskotékách aj.).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
MPSV
Ústecký kraj
Město Ústí nad Labem
Úřad práce Ústí nad Labem
Sponzorské dary a jiné zdroje | Oblastní charita
Kubelíkova 1 | Aktivity a projekty:
Provozují komunitní centrum pro děti „Světluška“ (s kapacitou 30 dětí). V jeho rámci funguje:
i) předškolní dopolední klub určený dětem od 5 let. Klub má děti připravit na zahájení základní školní docházky.
ii) odpolední klub určený dětem od 6 do 15 let. Pomocí doučování a volnočasových aktivit má klub dětem pomoci zvládnutí školní látky a naučit je smysluplně využívat volný čas, motivovat rodiče, aby se změnil jejich přístup ke vzdělávání.
Realizují projekt „Varianta“ zaměřený na zaměstnávání osob odsouzených k trestu obecně prospěšných prací.
Dále realizují projekt „Prozam“ zaměřený na program pro dlouhodobě nezaměstnané.
Provozují azylový dům pro muže a ženy (zhruba třetinu klientů tvoří Romové).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s OP RLZ.
MPSV
Město Ústí nad Labem
Phare
Pomozte dětem
Další zdroje | RoaSa
Mlýnská 454 | Aktivity a projekty:
Realizují rekvalifikace na zpracování přírodních materiálů se základy ekologické recyklace surovin. V rámci tohoto kurzu funguje šicí dílna a truhlárna. Chtějí rozšířit nabídku a šíři kurzů (likvidace elektroniky, kováři do skanzenu, práce se dřevem atd.)
Plánují vytvořit komunitní centrum s právní poradnou, centrum pro matky s dětmi.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektu v rámci OP RLZ. | Dobrovolnické centrum, o. s.
Prokopa Diviše 1605/5 | Aktivity a projekty:
Jsou partnery projektu „Polis“ společnosti Člověk v Tísni. Zaměřují se na vyškolení a zprostředkování dobrovolníků do rodin ohrožených sociálním vyloučením (dobrovolníci docházejí jednou týdně do rodin, zajišťují doučování a volnočasové aktivity, komunikují s rodinou). V programu je zatím zapojeno 7 dobrovolníků a 14 romských rodin.
Dále realizují sociálně – preventivní volnočasové programy „Pět P“ (vytváření kamarádského vztahu mezi dítětem a starším dobrovolníkem) a „Kompas“ (pravidelné setkávání skupin dětí s dobrovolníky).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s EQUAL.
MPSV
MŠMT
NROS
Pomozte dětem
Další zdroje | O. s. Slovo 21
Praha | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Pale o vudar – Otevřít dveře“, jehož cílem je podpora vzdělávání romské komunity – jednak podpora studia Romů na VŠ, jednak podpora vzdělávání romských žen. Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s OP RLZ. |
Jiný subjekt Městská policie Ústí nad Labem | Aktivity a projekty:
Od roku 1996 realizují v rámci prevence kriminality programy zaměřené na romské děti. Organizují volnočasové aktivity (k dispozici je dopravní hřiště), letní tábory. Přispívají k utváření právního povědomí.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti nemají. |
|
|