| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Činžovní dům s malometrážními byty
Dům má 6 vchodů, z toho 1 je výhradně romský. | Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba | Míra prostorového vyloučení | Žádné
Dům je ve slepé ulici, ale je součástí zástavby.
Sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí v sousedních vchodech.
Většina základních služeb je dostupná cca 4 – 15 minut chůze od lokality. | Stav domu/ů | Bezvadný
Dům je po rekonstrukci (fasáda, střecha).
Má pouze částečně poničené společné prostory.
Byty trpí, protože v nich žijí až třígenerační rodiny. | Vybavenost domu/ů | Standardní výbava
V některých případech je WC pouze na chodbě a byt má pouze topení na pevná paliva. | Vlastník nemovitosti | Obec
Dům je ve vlastnictví města.
Je využíván institut zvláštního příjemce.
V 1 případě byla nařízena exekuce (obyvatelé však zatím nebyli nevystěhováni). | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Lokalita vzniklá nově řízeným sestěhováním
Lokalita vznikla v 90. letech z důvodu rekonstrukce domů v centru města. Romům byly v lokalitě přidělovány byty.
Rodiny se postupně rozrůstaly. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 28 475 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | Informace nezjištěna
Cca 8 velkých třígeneračních rodin. | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 90 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | Informace nezjištěna | Od 16 do 60 let | Informace nezjištěna | Nad 61 let | Informace nezjištěna |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 100 % | Střední bez maturity | 0 | Střední s maturitou a vyšší | 0 |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 9,40 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 89 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Někteří příležitostně pracují, většinou „načerno“ (pomocné stavební a výkopové práce).
Někteří si přivydělávají sběrem železného šrotu či rozebíráním autovraků. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytuje gamblerství. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 11 – 20 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, základní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 155 | Odhad podílu romských žáků na škole | 31 – 40 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Působí zde 2 asistenti pedagoga.
V roce 2005 realizovali dvoudenní cyklus přednášek a praktických dílen „Boj s plíživým nepřítelem“, jehož tématem byla prevence sociálně patologických jevů (cyklus byl realizován ve spolupráci s Policií ČR, Odborem péče o děti a mládež MU Šumperk, O.s. Pontis, Pedagogicko – psychologickou poradnou KÚ Olomouc).
Od ledna 2006 realizují ve spolupráci s pedagogicko – psychologickou poradnou projekt „Prevence šikany“.
Mají podaný projekt „Otevřené dveře“, který je zaměřený na děti předškolního věku a jejich rodiče. V rámci něj je poskytováno poradenství pro rodiče, nabízeny aktivity zaměřené na adaptaci a rozvoj osobnosti, komunikační a sociální dovednosti a rozvoj mimoškolních zájmů.
Škola využívá výstupy a metodiku projektu Aisis, o. s. – „Škola pro všechny“.
Organizují řadu volnočasových aktivit (kroužků), kterých se účastní i některé děti z lokality. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají. |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 690 | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Nerealizují žádné specifické projekty ani aktivity. | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
V současné době je zpracováván komunitní plán, ve kterém jsou zahrnuty i menšiny (reflexe problematiky sociálně vyloučených romských obyvatel nebyla detailněji specifikována). | Funkce romského poradce | Ne (zajištěním integrace příslušníků romské menšiny je však pověřena pracovnice sociálního odboru) | Aktivity a projekty | Od roku 2005 zde působí 1 TSP.
Jsou zřizovatelem Pontis o. p. s. (viz níže).
Pořádají rekvalifikační kurzy pro romské asistenty.
Realizují projekt „Návrat do práce“, který je určen dlouhodobě nezaměstnaným a účastní se ho i Romové. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s SROP (projekt komunitního plánování). |
Nestátní neziskové organizace Občanské sdružení Savore
Jesenická 61 | Aktivity a projekty:
Od roku 1999 zajišťují podporu rozvoje romské komunity: vzdělávací, volnočasové a komunitní aktivity (pro děti, mládež, rodiny).
Provozují též občanskou poradnu.
V roce 2003 realizovali ve spolupráci s Úřadem práce projekt rekvalifikace Romů.
Účastní se projektu Step by step „Podpora rozvoje romských NNO“.
Financování:
MŠMT
MPSV
Rada vlády pro záležitosti romské komunity (Program Předcházení sociálnímu vyloučení 2006)
Olomoucký kraj
Město Šumperk
Různé nadační zdroje | Pontis o. p. s.
Gen. Krátkého 3a | Aktivity a projekty:
Pontis je zřízen městem k realizaci sociálních služeb.
V současnosti má 16 středisek, z nichž především nízkoprahové centrum Klub Rachot se dostává do kontaktu s některými příslušníky sociálně vyloučených romských lokalit.
Provozují též K-centrum, jehož klienty je z části romská mládež z města.
Realizují též projekt podporovaného zaměstnávání sociálně znevýhodněných občanů (bez kvalifikace).
Financování:
MV ČR
MŠMT
Rada vlády pro záležitosti romské komunity (Program Předcházení sociálního vyloučení 2006)
Olomoucký kraj
Město Šumperk
Nadační zdroje a sponzoři. |
Jiný subjekt Dům dětí a mládeže a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Vila Doris
17. listopadu 2 | Aktivity a projekty:
Realizují dva projekty v rámci SROP:
i) „Komunitní centrum pro rozvoj lidských zdrojů – Programy vzdělávání“ – programy mají zabránit zvyšování počtu sociálně vyloučených osob a pomoci jim dosáhnout zaměstnání.
ii) „Komunitní centrum pro rozvoj lidských zdrojů – Program sociální integrace“ – zřízení poradny a realizace seminářů o místních etnických skupinách a následného praktického workshopu s cílem sblížení majority s menšinami.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají četné praktické zkušenosti. |
|
|
|