| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Dvě ulici na sídlišti o cca 16 dvoupatrových domech
Byty převážně 2. kategorie.
| Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba | Míra prostorového vyloučení | Částečné
Sídliště samo má zjevné hranice. Viditelný předěl mezi sídlištěm a ostatní zástavbou je dán rozdílem v architektuře objektů.
Sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí v bezprostřední blízkosti lokality.
Základní občanská vybavenost je dostupná přímo na sídlišti (cca 5 – 15 minut pěšky).
| Stav domu/ů | Solidní
Stav domů lze považovat za mezistupeň mezi solidním a špatným. Některé z domů jsou v horším technickém stavu než ostatní.
V některých bytech jsou plesnivé stěny. Některé domy mají nepoužitelné sklepy.
| Vybavenost domu/ů | Standardní výbava
Některé rodiny topí pevnými palivy.
Řada bytů je bez koupelen.
| Vlastník nemovitosti | Jiné soukromé osoby či firmy
Vlastníkem domů je OKD, a. s.
V případě problémů s dluhy na nájemném je využíván institut zvláštního příjemce.
| Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a řízeného sestěhování.
Byty na sídlišti sloužily (jako ostatně většina bytového fondu OKD) jako ubytování pro zaměstnance uhelných šachet. Mezi nimi byl i velký počet Romů. Mnozí z nich v bytech zůstali i po zavírání dolů po roce 1989.
Postupem času se mnohé z neromských rodin z lokality odstěhovaly a na jejich místo přišly nové romské rodiny.
Neromské rodiny stále žijící v lokalitě mají většinou nízký sociální status.
Z lokality se několik rodin odstěhovalo do Anglie. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 34 026 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 501 – 600 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 50 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 62 % | Od 16 do 60 let | 34 % | Nad 61 let | 4 % |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 95 % | Střední bez maturity | 5 % | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 20,10 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 95 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel lokality je závislá na sociálních dávkách.
Několik málo obyvatel lokality trvale legálně pracuje.
Někteří příležitostně pracují "načerno".
Někteří si přivydělávají sběrem železného šrotu.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Významně jsou v lokalitě zastoupeny krádeže, lichva, gamblerství, narkomanie a alkoholismus.
Ojediněle se zde vyskytuje prodej drog.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | Informace nezjištěna | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 285 | Odhad podílu romských žáků na škole | 21 – 30 %
V posledních několika letech zaznamenán nárůst počtu romských žáků.
| Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Realizují projekt „ Než zazvoní poprvé“, který je určen pro děti a maminky posledních tříd mateřských škol a žáky 1. tříd, není primárně zaměřen na Romy, ale ti se jej v některých případech účastní.
Na škole působí 2 asistenti pedagoga, kteří mimo jiné vedou volnočasové aktivity.
Na škole je také realizováno doučování.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají.
|
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 180 | Odhad podílu romských žáků na škole | 11 - 20 %
V posledních několika letech zaznamenán nárůst počtu romských žáků.
| Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Nabízejí řadu volnočasových aktivit, dále pak doučování.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají (mají však zkušenosti s přípravou žádosti do programu Interreg).
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
| Funkce romského poradce | Ano (od roku 2004).
| Aktivity a projekty | Působí zde 2 TSP.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
Rada vlády pro záležitosti romské komunity |
Nestátní neziskové organizace Krok za krokem
Masarykova 742 | Aktivity a projekty:
Organizují volnočasové aktivity a jednorázové aktivity (zájezdy atd.).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají.
Město Orlová | Drom
Brno | Aktivity a projekty:
V rámci celorepublikového pilotního projektu Sastipen (zdravotně sociální pomocníci ve vyloučených romských komunitách) zde po dobu 16 měsíců bude působit 1 pracovník.
Financování:
OP RLZ
|
Jiný subjekt Nebyly identifikovány žádné další subjekty. | |
|
|
|