|
[Obec s rozšířenou působností]
DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality
| Několik šesti- až sedmipatrových panelových domů ve třech ulicích ve staré části sídliště
Byty 1. kategorie
|
Poloha lokality v rámci obce | Periferie
|
Míra prostorového vyloučení | Částečné
Celé sídliště je "odříznuté" od zbytku města.
Nejbližší sociálně nevyloučení bydlí ve stejných či sousedních domech.
Občanská vybavenost (základní služby a obchody) se nachází přímo na sídlišti.
|
Stav domu/ů | Bezvadný
Některé vchody jsou hůře udržované.
|
Vybavenost domu/ů | Standardní výbava
V domech není zaveden plyn.
|
Vlastník nemovitosti | Obec / Jiné soukromé osoby či firmy
Z celkového počtu 829 bytů jich nejvíce vlastní stavební bytové družstvo, o něco méně jich je v osobním vlastnictví, část jich je dosud ve vlastnictví města. Do konce roku 2004 by měla být většina městských bytů prodána (město si jich hodlá ponechat jen 44).
Problémy s neplatičstvím se údajně příliš nevyskytují. Institut zvláštního příjemce není využíván. Výjimečně jsou využívány splátkové kalendáře.
|
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Lokalita vzniklá nově kombinací "přirozeného" a řízeného sestěhovávání
Před rokem 1989 na sídlišti bydlelo jen několik romských rodin. V devadesátých letech zde byly nabízeny byty Romům jako náhradní bydlení za privatizované a restituované byty v centru města.
V současné době má neromské obyvatelstvo tendenci stěhovat se ze sídliště.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce
| 13 942
|
Odhad počtu romských obyvatel lokality | 701 – 800
|
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 30 – 40 %
|
Odhad věkové struktury:
Do 15 let
| Informace nezjištěna
|
Od 16 do 60 let | Informace nezjištěna
|
Nad 61 let | Informace nezjištěna
|
Odhad vzdělanostní struktury:
Maximálně základní
| 90 %
|
Střední bez maturity | 10 %
|
Střední s maturitou a vyšší | 0 %
|
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci
| 9, 60 %
|
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 70 – 85 %
|
Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. V sezóně část mužů pracuje ve stavebnictví, často "načerno". Ve městě působí několik romských firem. Nejvýznamnější z nich každoročně zaměstnává až 30 Romů na VPP (úklid veřejných prostranství, úprava zeleně). Většinou jsou takto zaměstnáváni příbuzní.
|
SOCIÁLNÍ PROBLÉMOVÉ JEVY
Formy a míra výskytu
| Jen výjimečně dochází k drobným krádežím. Ojediněle se vyskytuje gamblerství, narkomanie a alkoholismus. Problémem je zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním
| do 10 %
|
Základní škola A | - - |
Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: Základní škola
Celkový počet žáků: 650
|
Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 %
|
Existence přípravného ročníku | Ne
|
Aktivity a projekty | Projekt "Škola nanečisto" určený budoucím prvňákům a rodičům (společný program ve třídě, navázání kontaktů s rodiči, účast speciálního pedagoga). Realizován od roku 2001.
Doučování je realizováno individuálně podle potřeby.
Volnočasové aktivity (10 kroužků zdarma; účast dětí z lokality malá)
|
ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpat z ESF jsou informování, realizují projekt "Hodina" financovaný z ESF.
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Samospráva
Místní koncepce integrace
| Specifická koncepce neexistuje.
Je zpracováván komunitní plán na léta 2006 – 2008, ve kterém má být zahrnuta také problematika menšin (hlavní cíle: podpora vzdělání, vytvoření komunitního centra, snižování nezaměstnanosti, zlepšení informovanosti o etniku).
|
Funkce romského poradce | Ano
|
Aktivity a projekty | Nejsou realizovány žádné specifické programy.
Město podporuje granty NNO, zabývajícími se problematikou.
Od roku 2006 1 TSP
|
ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpat z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají. Připravovaný komunitní plán do budoucna počítá s využitím ESF.
|
Nestátní neziskové organizace
Občanské sdružení ICOS
(Informační centrum občanského sektoru)
Náměstí Svornosti 2
| Aktivity a projekty:
Zastřešující NNO, pod níž funguje Centrum ochrany lidských práv, Centrum sociálních služeb a Komunitní projektové centrum Český Krumlov.
Projektové pracoviště, je hlavním partnerem města v komunitním plánování.
Financování:
Zkušenosti s ESF – SROP na otevření a aktivity Centra sociálních služeb.
Další žádost podána v rámci SROP na aktivity pro klienty Červeného dvora (léčení drogové závislosti) – výsledek do doby zpracování podkladů pro mapu nebyl známý.
|
Centrum ochrany lidských práv (COLP)
Náměstí Svornosti 2 | Aktivity a projekty:
Funguje pod ICOS.
Poradenské a informační služby v oblasti lidských práv, právní poradenství zdarma (začínají ho využívat i Romové), osvěta a vzdělávání v oblasti lidských práv, projekty zaměřené na minoritní skupiny obyvatelstva.
COLP úzce spolupracuje s OS Soužití (poradenství a pomoc při psaní grantů, pomoc se zřizováním komunitního centra pro mládež (pomoc při shánění prostředků na financování), v současné době pomoc při organizaci oslav mezinárodního dne Romů, příprava letního hudebního festivalu). Pracovnice COLP dochází do romských rodin (získávání důvěry, informuje o možnostech pomoci).
Financování:
O možnostech čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají (pouze v rámci ICOS – viz výše). Do budoucna plánují využití ESF.
Na aktivity spojené s romskou problematikou čerpány především prostředky z KÚ.
|
Občanské sdružení Romů – Soužití
Chvalšinská 108 | Aktivity a projekty:
Existuje od roku 1989, v roce 2003/4 se spojilo s OS Drom.
Realizují volnočasové aktivity pro děti a mládež (víkendové zájezdy, tábory, dětské dny, besídky, taneční kroužek), pořádání kulturních akcí (ve spolupráci s COLP). V současnosti – hlavním cílem – zřízení Komunitního centra pro děti a mládež (zatím se nerealizovalo, problémy se sháněním prostor). V rámci KC plánováno: volnočasové aktivity pro děti a mládež, doučování. Dále plánováno: dokumentace romské kultury na Českokrumlovsku, informační servis pro Romy i majoritu.
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají. Zkušenosti s čerpáním grantů obecně mají malé.
Jsou podporováni městem, částečně sponzory.
|
CPDM, o.p.s.
Špičák 114 | Aktivity a projekty:
Nízkoprahové centrum
Volnočasové aktivity (výroba hudebních nástrojů + hudební dílna, výtvarná dílna, hudební zkušebna – pomoc s nahráváním CD, pomoc s projekty iniciativ mládeže)
Financování:
O možnosti čerpat z ESF jsou informování, zkušenosti zatím nemají.
Jiné zdroje: Phare (Projekt Gabriel).
|
Jiný subjekt
Úřad práce
Český Krumlov
| Aktivity a projekty:
Od roku 2006 rekvalifikační program "Příprava na práci" pro dlouhodobě nezaměstnané osoby se základním vzděláním (OPRLZ). Motivační počítačový kurs, rekvalifikace, praxe v podnicích dle výběru zaměstnání.
Smlouvy na VPP pro 21 měst regionu. Jako SUM připláceno na mzdy 1 TSP Diecézní charity České Budějovice (působí na okrese Český Krumlov). Připláceno na 4 místa romských asistentů na školách (forma VPP).
Financování:
O možnosti financování projektů z ESF jsou dostatečně informováni.
Program "Příprava na práci" financován z OP RLZ.
Mají zkušenosti také se SROP.
|
|
|