|
[Obec s rozšířenou působností]
DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality |
Starší činžovní třípatrový dům o 9 bytech |
Poloha lokality v rámci obce |
Periferie |
Míra prostorového vyloučení |
Jasné
Dům stojí odloučeně mimo okolní zástavbu spolu s dalšími dvěma nižšími domy. Dům je lokalizován za tratí u silnice, takřka v lese.
Sociálně nevyloučení žijí v sousedství.
Základní občanská vybavenost je v dosahu cca 10 minut chůze, další služby a úřady jsou k dispozici v Liberci (cca 35 minut). |
Stav domu/ů |
Solidní
Technický stav objektu je dlouhodobě nepříliš vyhovující. Po odkoupení soukromým majitelem nebyl dům rekonstruován. Pouze byla vyměněna okna na chodbách. Omítka je opadaná a zatéká dovnitř střechou. |
Vybavenost domu/ů |
Část standardní výbavy chybí
Topí se tuhými palivy.
V některých bytech jsou bojlery, v jiných je pouze studená voda.
WC je v některých bytech k dispozici, jindy je pouze společné na chodbách. |
Vlastník nemovitosti |
Soukromý majitel |
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu |
Kombinace dlouhodobé existence a řízeného sestěhovávání
Obyvatelé zde bydlí dlouhodobě, většinou od roku 1989, kdy byl objekt prodán soukromému podnikateli. Někteří současní obyvatelé sem byli zřejmě vystěhováni z centra města po prodeji domů do soukromého vlastnictví.
Sociální mobilita nebyla zaznamenána. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce |
97 400 |
Odhad počtu romských obyvatel lokality |
26 – 50 |
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality |
100 % |
Do 15 let |
34 % |
Od 16 do 60 let |
60 % |
Nad 61 let |
6 % |
Odhad vzdělanostní struktury: |
|
Maximálně základní |
93 % |
Střední bez maturity |
6 % |
Střední s maturitou a vyšší |
1 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci |
7,10 % |
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality |
90 % |
Formy zabezpečení obživy |
Zhruba polovina obyvatel lokality je závislá na sociálních dávkách.
Někteří vykonávají příležitostné brigády v průmyslové zóně v Liberci a kopáčské práce (někdy „načerno“).
Někteří si přivydělávají sběrem kovů a dřeva na otop. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY
Formy a míra výskytu |
Výrazné sociálně problémové jevy nebyly v lokalitě zaznamenány.
Ojediněle se zde vyskytuje gamblerství a alkoholismus.
Občasná zadluženost obyvatel u institucí půjčujících na vysoký úrok. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Vzhledem k relativně vysokému počtu sociálně vyloučených romských obyvatel v Liberci a s ohledem na skutečnost, že děti dochází na řadu libereckých základních škol a škol se speciálním vzdělávacím programem, v následujícím oddíle uvádíme vždy pouze VYBRANÉ školy, u nichž se podařilo ověřit, že tam dochází děti z dané lokality. Nejde v žádném případě o kompletní výčet škol navštěvovaných sociálně vyloučenými romskými žáky.
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním |
91 – 100 % |
Základní škola A | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: zvláštní škola
Celkový počet žáků: 100 |
Odhad podílu romských žáků na škole |
41 – 50 % |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Nerealizují žádné specifické aktivity ani projekty. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou informováni, praktické zkušenosti nemají. |
Základní škola B | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 145 |
Odhad podílu romských žáků na škole |
31 – 40 % |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Působí zde 1 asistent pedagoga.
Doučování zajišťují individuálně podle potřeby.
V rámci školní družiny jsou organizovány volnočasové aktivity. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou informováni, praktické zkušenosti nemají. |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA
Místní koncepce integrace |
Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
V rámci příprav komunitního plánu a strategie sociálního rozvoje obce funguje pracovní skupina pro národnostní menšiny (začleněna činnost TSP, romská problematika, drogová problematika). |
Funkce romského poradce |
Ano (Je současně koordinátorem Romského komunitního centra /zřizovatelem je MÚ/ i předsedou Libereckého romského sdružení). |
Aktivity a projekty |
Od roku 2003 zde působí 3 TSP (na půl úvazku jsou zaměstnanci Libereckého romského sdružení).
Od roku 1999 provozují Romské komunitního centrum (status: detašované pracoviště MěÚ). Nabízí TSP, volnočasové aktivity (hudba, zpěv, tanec, doučování, fotbal, posilovna), podpůrné a integrační projekty, poradna pro dospělé (zajišťovaná právníkem/externistou).
Zaměstnávají na VPP (cca 10 volných míst). |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektů (např. v rámci SROP, OP RLZ).
Rada vlády pro záležitosti romské komunity
APZ |
Nestátní neziskové organizace |
|
Liberecké romské sdružení
Dr. M. Horákové 49 |
Aktivity a projekty:
Zajišťuje běh Romského komunitního centra, které jim poskytuje zázemí.
Nabízejí volnočasové aktivity: romská hudební škola, cimbálová kapela, taneční kroužek, fotbalový kroužek, PC kroužek, kurzy romského jazyka, letní tábor, dramatický kroužek.
Zajišťují informační servis pro asistenty pedagogů a vzdělávací semináře pro TSP.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
MŠMT
Liberecký kraj
Město Liberec
aj. |
Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s.
Brdská 167 |
Aktivity a projekty:
Od roku 2001 zde působí 2 TSP.
Od roku 2006 zde působí 1 terénní pracovní poradce (projekt „Pracovní poradenství“).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají řadu praktických zkušeností.
Rada vlády pro záležitosti romské komunity |
Romipen
Železná 247 / 8 |
Aktivity a projekty:
Převzali od Libereckého romského sdružení provozování přípravného ročníku pro romské děti na jedné místní škole.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
MŠMT |
Úřad práce Liberec |
Aktivity a projekty:
VPP (úklidy města, odklízení sněhu). Snaha přimět podnikatele k vytvoření stálých pracovních míst, kam by mohli přejít lidé, kteří se osvědčili při VPP.
Realizují projekty „Příprava na práci v Libereckém kraji“, „Návrat do práce“ – standardní celokrajské projekty probíhající v různých obměnách napříč ČR
Financování:
ESF OP RLZ
APZ |
DDM
Nízkoprahový „V klub“
5. května |
Aktivity a projekty:
Provozují nízkoprahový klub pro mládež ve věku 13 – 18 let, otevřen denně od 14 do 20 hodin (využíván dětmi a mládeží z libereckých lokalit).
Nabízejí řadu volnočasových aktivit.
Realizují projekt „Integrace znevýhodněním ohrožené skupiny mládeže v nízkoprahovém zařízení DDM“.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti např. v rámci SROP. |
K- centrum
Rumunská 5a |
Aktivity a projekty:
Provozují kontaktní centrum pro lidi drogově závislé a ohrožené drogou, funguje zde streetwork. Klientelu tvoří z velké části Romové.
Zařízení Centra sociálních služeb Libereckého kraje.
Financování:
Rozpočet kraje |
|
|