|
[Obec s rozšířenou působností: Kladno]
DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality
|
Členitý dům podélného půdorysu
Celkem 10 bytových jednotek (Původně bylo obytné pouze přízemí, v současnosti jsou obydlené i půdní prostory.)
|
Poloha lokality v rámci obce
|
Periferie
Dům se nachází na okraji obce. Přesto je ještě součástí obecní zástavby.
|
Míra prostorového vyloučení
|
Žádné
Sociálně nevyloučení obyvatelé žijí od objektu cca 10 metrů (v těsném sousedství se nachází obydlí místostarosty obce, které je nově od lokality oddělené vysokou zdí z tvárnic).
Základní občanská vybavenost je v dosahu cca 5 – 7 minut pěšky. V obci není lékárna ani praktický lékař. Stejně tak policejní služebna, úřad práce a správa sociálního zabezpečení se nachází až v Kladně.
|
Stav domu/ů
|
Solidní
Dům je rozdělen na několik částí v ideálním spoluvlastnictví. U poloviny objektu je fasáda v lepším stavu. V případě interiérů byla část bytových jednotek rekonstruována na vlastní náklady (nyní jde o poměrně solidní byty).
|
Vybavenost domu/ů
|
Část standardní výbavy chybí
Topí se tuhými palivy.
Voda ze studně je pomocí čerpadla rozváděná voda do několika bytů.
Před objekt je dovedená plynová přípojka, nicméně je zatím nepřipojena.
Dochází k odběru elektřiny „načerno“.
Pro celý objekt jsou k dispozici pouze cca 4 popelnice, takže nadbytečný odpad je často rozvážen po okolí (zakládání černých skládek).
Odpadní voda je vypouštěna do kanalizačního svodu povrchových vod.
|
Vlastník nemovitosti
|
Jejich obyvatelé
Některé byty jsou pronajímány vlastníkem jiným rodinám.
|
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu
|
Kombinace dlouhodobé existence a „přirozeného“ sestěhování
Dříve bytovka patřila místnímu cukrovaru. Po roce 1989 byl objekt v restituci vrácen původnímu majiteli. Ten v roce 1994 objekt prodal Romovi, který jej obratem prodal současným majitelům.
Ti postupem času začali volné bytové jednotky pronajímat romským rodinám, zejména příbuzensky spřízněným.
Jedna rodina byla v minulosti soudně vystěhována
Zaznamenán případ migrace jedné rodiny do jiné sociálně vyloučené lokality.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce
|
515
|
Odhad počtu romských obyvatel lokality
|
26 – 50
|
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality
|
95 %
|
Odhad věkové struktury:
Do 15 let
|
27 %
|
Od 16 do 60 let
|
67 %
|
Nad 61 let
|
6 %
|
Odhad vzdělanostní struktury:
Maximálně základní
|
100 %
Zaznamenán problém negramotnosti.
|
Střední bez maturity
|
0 %
|
Střední s maturitou a vyšší
|
0 %
|
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci
|
8,60 %
|
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality
|
100 %
|
Formy zabezpečení obživy
|
Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Několik osob příležitostně pracuje ve stavebnictví.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY
Formy a míra výskytu
|
Významně zastoupeným jevem jsou krádeže, ojediněle se pak vyskytuje lichva.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním
|
21 – 30 %
|
Základní škola A
| - - |
Vybrané informace o škole
|
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 23
Na škole je pouze 1. stupeň. Jde o otevřenou školu rodinného typu.
|
Odhad podílu romských žáků na škole
|
do 10 %
|
Existence přípravného ročníku
|
Ne
Jako přípravný ročník funguje mateřská škola.
|
Aktivity a projekty
|
Na škole je zřízena funkce asistenta pedagoga.
Škola organizuje volnočasové aktivity. Děti z lokality se účastní velmi nepravidelně.
Doučování je zajišťováno v rámci školní družiny. Děti z lokality se ho téměř neúčastní.
|
ESF a jiné zdroje financování
|
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
MŠMT
|
Základní škola B
| - - |
Vybrané informace o škole
|
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola, rehabilitační program pro děti s kombinovanými vadami
Celkový počet žáků: 238
|
Odhad podílu romských žáků na škole
|
71 – 80 %
|
Existence přípravného ročníku
|
Ne
|
Aktivity a projekty
|
Na škole fungují 2 asistenti pedagoga (od roku 1998, 1,5 úvazku), kteří fungují ve třídách i během volnočasových aktivit pořádaných školou.
V tomto roce vypracovali projekt v rámci programu „Škola s celodenním programem“, který se týká volnočasových aktivit pro cílovou skupinu dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.
V minulosti realizovali projekt „Ke kořenům“ (poznávání romské kultury a historie).
|
ESF a jiné zdroje financování
|
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají zkušenosti s přípravou žádosti.
MŠMT
OSF
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA
Místní samospráva
Místní koncepce integrace
|
Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
|
Funkce romského poradce
|
Ne
|
Aktivity a projekty
|
Nejsou realizovány žádné specifické aktivity a projekty.
|
ESF a jiné zdroje financování
|
O možnosti čerpání z fondů ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
|
Nestátní neziskové organizace
Nebyly identifikovány žádné NNO.
|
|
Jiný subjekt
Nebyly identifikovány žádné další subjekty.
|
|
|
|
|