|
[Obec s rozšířenou působností]
DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality |
Dva obecní činžovní domy využívané jako ubytování pro neplatiče nájemného. Jeden z domů má statut holobytů.
Byty jsou tvořeny jednou nebo dvěma místnostmi. |
Poloha lokality v rámci obce |
Periferie
Domy se nacházejí na konci města při hlavní silnici za průmyslovou zónou mimo zástavbu. |
Míra prostorového vyloučení |
Jasné
Lokalita je oddělena z jedné strany hlavní silnicí a tramvajovou tratí, z druhé strany lesíkem. Domy stojí mimo zástavbu.
Nejbližší sociálně nevyloučení žijí cca 500 metrů od lokality.
Dům je v zatáčce u frekventované silnice a je oddělený pouze zábradlím, chodník zde chybí.
Základní občanská vybavenost je v dosahu přibližně deseti minut jízdy MHD. Přímo v lokalitě se nachází tramvajová zastávka. |
Stav domu/ů |
Bezvadný
V roce 1996 proběhla rekonstrukce.
V jednom z objektů se nachází kancelář TSP, která částečně působí jako správce objektu. Udržované je i okolí objektu, pracují zde někteří obyvatelé domu na VPP (úklid, atd.). |
Vybavenost domu/ů |
Část standardní výbavy chybí
Topí se tuhými palivy.
Teplá voda je ve sprchových boxech (2 v suterénu každého domu).
V bytech je umyvadlo se studenou vodou.
Sociální zařízení jsou společná (suchá WC na chodbě). |
Vlastník nemovitosti |
Obec
Domy slouží jako náhradní ubytování pro neplatiče vystěhované z jiných částí města.
Dříve byly vystavovány nájemní smlouvy, od roku 2000 jsou vystavovány ubytovací smlouvy. V nájmu je zahrnuta záloha na odběr uhlí.
Dluhy byly pouze za služby. Jako prevence neplatičství v lokalitě slouží práce TSP. |
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu |
Lokalita vzniklá nově řízeným sestěhováváním
Zhruba od 90. let zde bydlí sociálně vyloučení Romové (cca 40 rodin). V roce 1996 byty zrekonstruovány a zřízeny holobyty, do nichž se začali vystěhovávat neplatiči z obecních nájemních bytů ze zbytku města.
Pokud rodiny plní podmínky spojené s bydlením v holobytech, mohou se přestěhovat do vlastního bytu v nově zrekonstruované ubytovně (lokalita A).
Některým z původních obyvatel byly městem přiděleny byty lepší kvality (max. 2. kategorie).
Sociální mobilita byla zaznamenána u několika rodin.
Město plánuje provázat různé typy bydlení pro sociálně slabší skupiny obyvatel a vytvořit vícestupňový systém sociálního bydlení. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce |
44 571 |
Odhad počtu romských obyvatel lokality |
151 – 200 |
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality |
90 % |
Do 15 let |
35 % |
Od 16 do 60 let |
63 % |
Nad 61 let |
2 % |
Odhad vzdělanostní struktury: | |
Maximálně základní |
75 % |
Střední bez maturity |
25 % |
Střední s maturitou a vyšší |
0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci |
6,00 % |
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality |
85 % |
Formy zabezpečení obživy |
Většina obyvatel lokality je závislá na sociálních dávkách.
Někteří obyvatelé jsou zaměstnáni na VPP. Někteří pracují přímo v lokalitě, jiní u technických služeb města.
Někteří příležitostně pracují „načerno“.
Někteří si přivydělávají sběrem šrotu. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY
Formy a míra výskytu |
Problémem je zadlužení obyvatel u firem půjčujících na vysoký úrok. Některé rodiny jsou zadluženy až u 3 institucí.
Významně je zde rozšířeno gamblerství.
Ojediněle se vyskytují krádeže. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním |
Informace nezjištěna |
Základní škola A | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 307
Jsou zde specializované třídy zaměřené na vývojové poruchy učení (ve školním roce 2005/2006 v 1. – 3. ročníku).
Od září 2006 1. třída se vzdělávacím programem "Montessori" |
Odhad podílu romských žáků na škole |
11 – 20 %
Škola (se vzdělávacím programem základní škola) s největším podílem romských dětí v Jablonci. Školský odbor města motivoval jablonecké školy respektovat spádové oblasti, čímž se začal v této škole snižovat do té doby rostoucí poměr romských žáků. |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Organizují kurzy pro doplnění základního vzdělání dospělých. |
ESF a jiné zdroje financování |
Informace nezjištěna |
Základní škola B | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 202
Skola bude od 1. 9. 2006 přejmenována na Základní školu. |
Odhad podílu romských žáků na škole |
41 – 50 % |
Existence přípravného ročníku |
Ano (od roku 1993) |
Aktivity a projekty |
Působí zde 2 asistenti pedagoga.
Doučování zajišťují individuálně podle potřeby.
Volnočasové aktivity organizují ve spolupráci s rodiči.
Spolupracují s učebními obory v Jablonecké bižuterii. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají. |
Základní škola C | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 95
Skola bude od 1. 9. 2006 přejmenována na Základní školu. |
Odhad podílu romských žáků na škole |
81 – 90 %
Z lokality A chodí romské děti hlavně do této školy (bez ohledu na spádovost). |
Existence přípravného ročníku |
Informace nezjištěna |
Aktivity a projekty |
Působí zde 2 asistenti pedagoga.
Doučování zajišťují individuálně podle potřeby.
Nabídka volnočasových aktivit (počítače, sportovní aktivity, hra na kytaru).
Romská poradkyně je členkou rady školy.
Pořádají osvětové akce. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají. |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA
Místní koncepce integrace |
Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
Připravováno je komunitní plánování, ve kterém bude zahrnuta sociální koncepce počítající s rozvojem integračních programů pro romskou komunitu. |
Funkce romského poradce |
Ano (pozice zřízena již před rokem 2003, velmi aktivní) |
Aktivity a projekty |
Od roku 2002 zde působí 2 TSP (na 1,5 úvazku).
Komise na bytovém odboru přiděluje ve výběrovém řízení dotované sociální byty (4 – 8 bytů/rok).
Město průběžně zřizuje místa na VPP pro vybrané obyvatele sociálně vyloučených lokalit.
Rozpracovávají vytvoření vícestupňového systému sociálního bydlení (holobyty pro neplatiče – ubytovna pro rodiny s dětmi - dotované sociální byty pro sociálně potřebné mimo lokality).
Od jara 2006 má být uveden do provozu tzv. „Spolkový dům“ a v jeho rámci by mělo být zřízeno i romské komunitní centrum.
Vytváření integračních programů, pomoc při hledání pracovního uplatnění obyvatelům lokalit. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti mají např. se SROP.
Rada vlády pro záležitosti romské komunity |
Nestátní neziskové organizace | |
Občanské sdružení pro podporu a rozvoj romské mládeže
Zelené údolí 111 |
Aktivity a projekty:
Přímo v lokalitě B využívají prostor, který slouží jako kancelář TSP, a kde také provozují klubovnu Jirolo (1x týdně zde organizují volnočasové aktivity).
Dále organizují výlety, kulturní akce, vzdělávací pobyty, osvětovou činnost (preventivní protidrogové akce – ve spolupráci s Městskou policií).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti namají. Nemají dostatečné kapacity na přípravu projektu.
MŠMT
MV ČR
Liberecký kraj
NROS
aj. |
Úřad práce Jablonec nad Nisou |
Aktivity a projekty:
Ve spolupráci s Aisis z Kladna pořádali rekvalifikační kurs „Pracovník sociální péče“. Z Jablonce se přihlásilo 10 uchazečů. Kurz dokončili všichni, ale uplatnění nenašli, 9 z 10 lidí stále v evidenci ÚP.
Pořádají běžné rekvalifikace (vysokozdvižný vozík, svářečské práce) pro obyvatele s nízkým vzděláním.
Realizují projekty „Najdi si práci“, „Šance“, „Návrat do práce“ – standardní prozaměstnanecky orientované celorepublikové projekty v rámci ESF.
Mají dobré zkušenosti s VPP.
Financování:
ESF
Phare
APZ |
|
|
|