| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Městská ubytovna pro neplatiče a „sociálně potřebné občany“
Celkem je zde 13 dvoupokojových bytů a 30 jednopokojových bytů. | Poloha lokality v rámci obce | Centrum | Míra prostorového vyloučení | Žádné
Sociálně nevyloučení žijí v bezprostředním sousedství.
Občanská vybavenost je dostupná do cca 10 minut chůze od lokality.
Objekt je střežen bezpečnostní agenturou. | Stav domu/ů | Bezvadný
Stav domu je velmi dobrý. Objekt je udržován, dělají se pravidelné opravy. | Vybavenost domu/ů | Standardní výbava
Sociální zařízení a kuchyňky jsou společné na patře.
K dispozici je prádelna s automatickými pračkami.
Do domu není zaveden plyn. | Vlastník nemovitosti | Obec
Správou ubytovny je pověřena Regia a. s. (ve které město vlastní 60 % podíl).
Na pořádek zde dohlíží domovník.
Ubytovací smlouvy jsou uzavírány na dobu určitou (na 3 měsíce pro jednotlivce a na 6 měsíců pro rodiny). Oficiálně je možné prodloužit smlouvu na 1 rok, což se však nedaří naplňovat, rodiny zde žijí dlouhodobě.
Není využíván institut zvláštního příjemce. Platby za ubytování jsou se souhlasem obyvatel strhávány přímo z dávek. | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Lokalita vzniklá nově řízeným sestěhováváním
Lokalita vznikla v roce 2002 jako ubytovna pro neplatiče a „sociálně potřebné občany“ města, kteří byli většinou vystěhováni z městských bytů.
Sociální mobilita byla zaznamenána u několika rodin, kterým se podařilo sehnat bydlení mimo lokalitu. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 15 867 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 51 – 75 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 70 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 62 % | Od 16 do 60 let | 35 % | Nad 61 let | 3 % |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | Informace nezjištěna | Střední bez maturity | Informace nezjištěna | Střední s maturitou a vyšší | Informace nezjištěna |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 15,40 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 95 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Někteří příležitostně pracují, většinou však „načerno“.
Někteří si přivydělávají sběrem železného šrotu či obchodováním se starým nábytkem a spotřebiči dovezenými z Německa. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytuje prostituce, krádeže a žebrání.
Ojediněle se vyskytuje také gamblerství, narkomanie a alkoholismus.
Problémem je zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 61 – 70 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: Informace nezjištěna | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Informace nezjištěna | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: Informace nezjištěna | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | NE | Aktivity a projekty | Informace nezjištěna | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
Základní škola C | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 73 žáků | Odhad podílu romských žáků na škole | 71 – 80 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Působí zde 1 asistentka pedagoga.
Organizují volnočasové aktivity (zájmové kroužky: počítačový, hudební, taneční, výtvarný a rukodělný).
Rádi by do budoucna vybudovali hřiště u školy.
Nechtějí dělat projekty pouze na podporu Romů, ale chtějí se soustředit na všechny sociálně slabé. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají.
Pomozte dětem |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje.
Na léta 2004 – 2008 je zpracován komunitní plán služeb ve Šluknovském výběžku (hlavními předkladateli byla města Varnsdorf a Rumburk). Zpracován je též katalog sociálních služeb, kde je zahrnuta také problematika menšin. | Funkce romského poradce | Ne | Aktivity a projekty | Správou městských ubytoven pro neplatiče a „sociálně potřebné občany“ pověřili společnost Regia, a.s., která přímo v lokalitě A zaměstnává 2 TSP. Pracovníci poskytují poradenství a asistenci, zajišťují doučování. K dispozici jsou „herny“ pro děti.
Plánují v lokalitě A zřídit nízkoprahové zařízení. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
MV ČR
Rada vlády pro záležitosti romské komunity
Ústecký kraj |
Nestátní neziskové organizace Farní obec starokatolické církve ve Varnsdorfu – Communio
Tyršova 1232 | Aktivity a projekty:
Provozují klub pro mládež, v jehož rámci 2x týdně organizují volnočasové aktivity. Děti z lokalit aktivit ale prakticky nevyužívají.
Od roku 2002 provozují mateřské centrum. Zaměřují se na pomoc sociálně slabším rodinám v péči o dítě. Nabízejí možnost konzultací s pediatrem a s psychologem. V současnosti tuto službu Romové nevyužívají.
Dále provozují krizovou linku.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
MPSV
Město Varnsdorf
Nadace VIA | O. s. Na Křižovatce
Národní 499 | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Podpora získávání sociálních a profesních dovedností pro skupiny ohrožené sociálním vyloučením“, jehož cílem je zvýšení zaměstnanosti osob ohrožených sociálním vyloučením (dlouhodobě nezaměstnané a nízkokvalifikované osoby se ZPS). Účastníci 4 měsíce pracují v o. s.
Provozují občanskou poradnu „Na Křižovatce“, která poskytuje poradenství a asistenci v otázce sociální, pracovně – právní, bydlení, rodinné aj. Obyvatelé lokalit využívají především poradenství v oblasti spotřebitelských úvěrů.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
MPSV
Rada vlády pro záležitosti romské komunity
Ústecký kraj
Úřad práce Děčín (partnerem v projektu na zvýšení zaměstnanosti)
Phare. | Farní Charita Rumburk
Poradna pro ohroženou mládež „Žijeme spolu“
Sukova 1055, Rumburk | Aktivity a projekty:
Provozují nízkoprahový klub pro děti a mládež ve věku 4 – 18 let, v jehož rámci organizují volnočasové aktivity (k dispozici je klubovna, hudební zkušebna, taneční kroužek, truhlářská a keramická dílna).
Dále organizují diskotéky, letní tábor, víkendové a vzdělávací akce.
Funguje zde dětské centrum „Jozífek“, což je školička pro předškolní děti.
Zajišťují terénní sociální práci v rodinách.
K dispozici je asistenční služba pro rodiny s dětmi (2 pracovnice spolupracující se sociálním odborem).
Provozují občanskou poradnu (jsou poskytovány anonymní a bezplatné konzultace na principu občan radí občanovi).
Realizují program „Aktivní 50“ ve spolupráci s Charitním sdružením Děčín a Úřadem práce Rumburk (rekvalifikační kursy, pomoc při vyhledávání zaměstnání pro nezaměstnané nad 50 let).
Zapojují dobrovolníky ve spolupráci s Probační a mediační službou. Jedná se o dobrovolnický projekt pro seniory „Pryč se samotou“.
Financování:
MPSV
MVČR (program prevence kriminality)
Úřad vlády
Ústecký kraj
Město Jiříkov
NROS
Nadace Pomozte dětem
Pozvedněte slabé
Tříkrálové sbírky |
Jiný subjekt Úřad práce Rumburk | Aktivity a projekty:
Realizují program „Návrat“ pro dlouhodobě nezaměstnané a sociálně znevýhodněné občany. Na VPP zaměstnáno 1/3 Romů (celkem 350 míst).
Podporují činnost Poradny pro ohroženou mládež Farní charity Rumburk.
Jsou partnery Charitního sdružení Děčín a Farní Charity Rumburk v programu „Aktivní 50“. V jeho rámci je poskytováno skupinového poradenství dlouhodobě nezaměstnaným nad 50 let. .
Jsou partnery MÚ Krásná Lípa a Agentury Pondělí v projektu „Komunitní centrum České Švýcarsko“.
Pořádají dlouhodobé rekvalifikace, kterých se účastní 43 osob.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s EQUAL.
APZ (VPP) |
|
|
|