|
[Obec s rozšířenou působností]
DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality |
Činžovní dům o 9 bytech, který slouží jako ubytovna pro rodiny s dětmi.
K dispozici jsou garsoniéry a byty velikosti 1+1. |
Poloha lokality v rámci obce |
Periferie
Ubytovna se nachází na konci města, za plynárnou. K domu vede jediná přístupová cesta z hlavní silnice do údolí. |
Míra prostorového vyloučení |
Jasné
Dům stojí zcela mimo zástavbu, z jedné strany je oddělen řekou, z druhé strany cesty začíná lesík. Nejbližším sousedícím objektem je plynárna. Lokalita je izolovaná, v okolí se nevyskytuje obytná zástavba.
Nejbližší sociálně nevyloučení žijí cca 500 metrů od lokality.
Základní občanská vybavenost je v dosahu přibližně 15 minut veřejnou dopravou. Nedaleko lokality se nachází tramvajová zastávka na trati Liberec – Jablonec (intervaly cca 20 min), centrum je vzdáleno cca 10 minut. |
Stav domu/ů |
Bezvadný
Některé byty jsou po rekonstrukci (7 obydlených + 2 před předáním), v dalších se rekonstrukce chystá.
Rekonstrukce objektu částečně financována z dotace Rady vlády pro záležitosti romské komunity. V současné době přispívá na rekonstrukci MÚ z rozpočtu města. |
Vybavenost domu/ů |
Standardní výbava
Byty jsou plně vybaveny, zařízeny nábytkem.
Topí se tuhými palivy. |
Vlastník nemovitosti |
Obec
Dům slouží jako ubytovna pro sociálně potřebné rodiny s dětmi.
Nájemní smlouvy se uzavírají na dobu určitou (na 6 měsíců), smlouvu lze prodlužovat. |
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu |
Lokalita vzniklá nově řízeným sestěhováváním
Ubytovna existuje již od 90. let. Město chtělo dům (původně rekreační objekt) v dezolátním stavu přestavět na holobyty. Docházelo k řízené etnické homogenizaci a rychlému narůstání dluhů. Objekt byl postupně devastován.
Z podnětu TSP získána dotace z Rady vlády pro záležitosti romské komunity na rekonstrukci objektu. Zadlužené rodiny byly vystěhovány do lokality B.
Poté zde byla zřízena městská ubytovna pro rodiny s dětmi. Do provozu byla uvedena v roce 2004. Byl zaveden ubytovací řád a zřízena pozice správce objektu, což mělo velmi pozitivní dopad na život v lokalitě, nedochází k devastaci bytů ani jejich vybavení, správce má autoritu.
Ubytovna má plnit funkci „startovacích bytů“, což je zakotveno v „Koncepci sociální práce“ schválené Radou města.
Sociální mobilita byla zaznamenána u jedné rodiny. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce |
44 571 |
Odhad počtu romských obyvatel lokality |
26 – 50 |
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality |
100 % |
Do 15 let |
62 % |
Od 16 do 60 let |
38 % |
Nad 61 let |
0 % |
Odhad vzdělanostní struktury: | |
Maximálně základní |
75 % |
Střední bez maturity |
25% |
Střední s maturitou a vyšší |
0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci |
6,00 % |
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality |
70 % |
Formy zabezpečení obživy |
Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Dva muži jsou zaměstnáni na VPP přímo v lokalitě.
Někteří obyvatelé lokality vykonávají příležitostně práci „načerno“.
Někteří si přivydělávají sběrem železného šrotu. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY
Formy a míra výskytu |
V lokalitě nebyly zaznamenány zásadní problémové jevy (díky velmi aktivnímu výkonu TSP).
Problémem je jen zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok. Některé rodiny jsou zadluženy až u 3 institucí. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním |
Informace nezjištěna |
Základní škola A | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 307
Jsou zde specializované třídy zaměřené na vývojové poruchy učení (ve školním roce 2005/2006 v 1. – 3. ročníku).
Od září 2006 1. třída se vzdělávacím programem "Montessori" |
Odhad podílu romských žáků na škole |
11 – 20 %
Škola (se vzdělávacím programem základní škola) s největším podílem romských dětí v Jablonci. Školský odbor města motivoval jablonecké školy respektovat spádové oblasti, čímž se začal v této škole snižovat do té doby rostoucí poměr romských žáků. |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Organizují kurzy pro doplnění základního vzdělání dospělých. |
ESF a jiné zdroje financování |
Informace nezjištěna |
Základní škola B | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 202
Skola bude od 1. 9. 2006 přejmenována na Základní školu. |
Odhad podílu romských žáků na škole |
41 – 50 % |
Existence přípravného ročníku |
Ano (od roku 1993) |
Aktivity a projekty |
Působí zde 2 asistenti pedagoga.
Doučování zajišťují individuálně podle potřeby.
Volnočasové aktivity organizují ve spolupráci s rodiči.
Spolupracují s učebními obory v Jablonecké bižuterii. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají. |
Základní škola C | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 95
Skola bude od 1. 9. 2006 přejmenována na Základní školu. |
Odhad podílu romských žáků na škole |
81 – 90 %
Z lokality A chodí romské děti hlavně do této školy (bez ohledu na spádovost). |
Existence přípravného ročníku |
Informace nezjištěna |
Aktivity a projekty |
Působí zde 2 asistenti pedagoga.
Doučování zajišťují individuálně podle potřeby.
Nabídka volnočasových aktivit (počítače, sportovní aktivity, hra na kytaru).
Romská poradkyně je členkou rady školy.
Pořádají osvětové akce. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají. |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA
Místní koncepce integrace |
Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
Připravováno je komunitní plánování, ve kterém bude zahrnuta sociální koncepce počítající s rozvojem integračních programů pro romskou komunitu. |
Funkce romského poradce |
Ano (pozice zřízena již před rokem 2003, velmi aktivní) |
Aktivity a projekty |
Od roku 2002 zde působí 2 TSP (na 1,5 úvazku).
Komise na bytovém odboru přiděluje ve výběrovém řízení dotované sociální byty (4 – 8 bytů/rok).
Město průběžně zřizuje místa na VPP pro vybrané obyvatele sociálně vyloučených lokalit.
Rozpracovávají vytvoření vícestupňového systému sociálního bydlení (holobyty pro neplatiče – ubytovna pro rodiny s dětmi - dotované sociální byty pro sociálně potřebné mimo lokality).
Od jara 2006 má být uveden do provozu tzv. „Spolkový dům“ a v jeho rámci by mělo být zřízeno i romské komunitní centrum.
Vytváření integračních programů, pomoc při hledání pracovního uplatnění obyvatelům lokalit. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti mají např. se SROP.
Rada vlády pro záležitosti romské komunity |
Nestátní neziskové organizace | |
Občanské sdružení pro podporu a rozvoj romské mládeže
Zelené údolí 111 |
Aktivity a projekty:
Přímo v lokalitě B využívají prostor, který slouží jako kancelář TSP, a kde také provozují klubovnu Jirolo (1x týdně zde organizují volnočasové aktivity).
Dále organizují výlety, kulturní akce, vzdělávací pobyty, osvětovou činnost (preventivní protidrogové akce – ve spolupráci s Městskou policií).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti namají. Nemají dostatečné kapacity na přípravu projektu.
MŠMT
MV ČR
Liberecký kraj
NROS
aj. |
Úřad práce Jablonec nad Nisou |
Aktivity a projekty:
Ve spolupráci s Aisis z Kladna pořádali rekvalifikační kurs „Pracovník sociální péče“. Z Jablonce se přihlásilo 10 uchazečů. Kurz dokončili všichni, ale uplatnění nenašli, 9 z 10 lidí stále v evidenci ÚP.
Pořádají běžné rekvalifikace (vysokozdvižný vozík, svářečské práce) pro obyvatele s nízkým vzděláním.
Realizují projekty „Najdi si práci“, „Šance“, „Návrat do práce“ – standardní prozaměstnanecky orientované celorepublikové projekty v rámci ESF.
Mají dobré zkušenosti s VPP.
Financování:
ESF
Phare
APZ |
|
|
|