|
[Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality |
Městská ubytovna
Dva podlouhlé dvoupatrové pavlačové domy
Byty 3. kategorie (1+1) |
Poloha lokality v rámci obce |
Periferie |
Míra prostorového vyloučení |
Částečné
Nejbližší sociálně nevyloučení bydlí cca 30 metrů od lokality.
Občanská vybavenost je v dosahu cca 10 minut chůze. |
Stav domu/ů |
Špatný
Domy jsou vlhké. Místy jsou ve špatném stavu okna a střechy. Ve špatném stavu jsou společná sociální zařízení. |
Vybavenost domu/ů |
Část standardního vybavení chybí
Teplá voda a plyn nejsou zavedeny.
Topí se tuhými palivy. |
Vlastník nemovitosti |
Obec
Neplatičům byty pronajímány na dobu určitou. V případě pravidelného placení nájmu jsou nájemní smlouvy obnovovány. |
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu |
Kombinace dlouhodobé existence a řízeného přistěhovávání
Romové byli do lokality postupně sestěhováni – hlavně neplatiči nájemného, nebo jako náhradní bydlení. V současnosti jsou zde jen původní klatovští Romové. Pouze výjimečně dochází ke stěhování z lokality B do lokality A. Naopak jedna rodina se v roce 2005 přestěhovala do lokality B.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce |
22 893 |
Odhad počtu romských obyvatel lokality |
31 – 40 |
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality |
80 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let |
25 % |
Od 16 do 60 let |
60 % |
Nad 61 let |
15 % |
Odhad vzdělanostní struktury:
Maximálně základní |
100 % |
Střední bez maturity |
0 % |
Střední s maturitou a vyšší |
0 %
|
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci |
7,6 % |
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality |
90 % |
Formy zabezpečení obživy |
Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách nebo pobírá invalidní důchod. Někteří pracují příležitostně „načerno“ nebo si přivydělávají sběrem šrotu.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu |
S výjimkou problému alkoholismu se zde problémové jevy nevyskytují.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním |
71 – 80 % |
Základní škola A | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 80 |
Odhad podílu romských žáků na škole |
21 – 30 % |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Volnočasové aktivity – 6 kroužků (navštěvuje je 10 Romů). Doučování je zajišťováno individuálně podle potřeby.
Od září 2006 bude zřízen přípravný ročník. |
ESF a jiné zdroje financování |
Mají pouze základní informace a praktické zkušenosti zcela chybí. Příprava projektů považována za příliš náročnou a z důvodu nedostatečných personálních kapacit o přípravě projektů neuvažují |
Základní škola B | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 726 |
Odhad podílu romských žáků na škole |
Do 10 % |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Volnočasové aktivity – 34 kroužků
Doučování je zajišťováno individuálně podle potřeby. |
ESF a jiné zdroje financování |
Informace nezjištěna.
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Samospráva
Místní koncepce integrace |
Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
Připravuje se komunitní plánování (zpracován do roku 2008). |
Funkce romského poradce |
Ne (do roku 2003 romský koordinátor při okresním úřadě; v současnosti se jedna z pracovnic odboru sociálních věcí snaží alespoň částí své pracovní náplně jeho pozici zastávat) |
Aktivity a projekty |
Nejsou realizovány žádné specifické projekty.
Do roku 2003 ve městě fungovalo Centrum sociální prevence (zajišťovalo protidrogovou prevenci, prevenci AIDS, tábory a exkurze pro děti, bylo zaměřeno primárně na romskou populaci). MÚ jej odmítl financovat (předtím financováno z okresu). Město má zkušenosti s některými aktivitami, ale ve snaze nezvýhodňovat určitou skupinu obyvatel je přestalo podporovat. Situace v lokalitách není považována za palčivý problém.
V letech 2003 – 2004 zde působil TSP. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti mají rozsáhlé (SROP – např. na komunitní plánování, chráněné bydlení pro mentálně postižené, Phare, Kohezní fond – kanalizace, Interreg – cyklostezky) |
Nestátní neziskové organizace
Nebyly identifikovány žádné NNO. |
|
Jiný subjekt
Nebyl identifikován žádný další subjekt. |
|
|
|
|