| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Dvě vzájemně do sebe přecházející ulice se starou cihlovou zástavbou. Domy jsou různé, většinou třípodlažní, v jednom vchodu šest bytů (dva byty na patře).
Většinou byty 2. a 3. kategorie (výjimečně rekonstruované byty na 1. kategorii) | Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba
Stará zástavba pod centrem města, která postupně vede až na konec města.
| Míra prostorového vyloučení | Žádné
Domy, v nichž žijí Romové, jsou promíchané s domy, které obývají neromové. V některých případech bydlí Romové s neromy v jednom domě, v některých ve vedlejších domech či přes ulici.
Občanská vybavenost a služby jsou v dosahu cca 15 minut chůze.
| Stav domu/ů | Solidní Místy opadaná omítka | Vybavenost domu/ů | Část standardní výbavy chybí
Ve většině bytů není k dispozici teplá voda.
Vybavenost se odvíjí od kategorie bytu (v některých případech je i teplá voda k dispozici).
| Vlastník nemovitosti | Obec | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a řízeného sestěhovávání
V lokalitě většinou bydlí „starousedlíci“, kteří se sem přistěhovali na počátku 50. let za prací v textilní továrně. Později sem byly stěhovány další romské rodiny do bytů horších kategorií.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 8191 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | Informace nezjištěna
Odhady hovoří o několika málo stovkách romských obyvatel.
| Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 50 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | Informace nezjištěna | Od 16 do 60 let | Informace nezjištěna | Nad 61 let | Informace nezjištěna |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 97 % | Střední bez maturity | 2 % | Střední s maturitou a vyšší | 1 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 11,80 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | Informace nezjištěna
Počet trvale legálně zaměstnaných se blíží nule.
| Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Romové jsou přednostně najímáni na sezónní práce v technických službách. Někteří příležitostně pracují „načerno“ (především výkopové práce). Někteří obyvatelé si přivydělávají sběrem železa.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytují drobné krádeže. Ojediněle se vyskytují problémy s gamblerstvím a alkoholismem.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 21 – 30 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 92
| Odhad podílu romských žáků na škole | 41 – 60 % | Existence přípravného ročníku | Ano/Ne
Škola nezřizuje vlastní přípravný ročník, ale v jejích prostorách funguje přípravný ročník organizovaný jinou ZŠ.
| Aktivity a projekty |
Organizují volnočasové aktivity (dramatický kroužek, turistický kroužek, taneční kroužek a stolní tenis), které však nenavštěvují děti z lokality.
Na škole působí 1 asistent pedagoga.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni.
|
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 585
| Odhad podílu romských žáků na škole | 41 – 60 % | Existence přípravného ročníku | Ano (od roku 2001 ho provozuje tato základní škola v prostorách bývalé zvláštní školy) | Aktivity a projekty | Zajišťují doučování – na 1. stupni je účast relativně velká, na 2. stupni už pouze sporadická.
Nabízejí volnočasové aktivity v Ulitě – středisku volného času dětí. Děti z lokality je nenavštěvují.
Od 1. 1. 2006 byla škola připojena ke dvěma dalším ZŠ. Na jedné z nich působí asistent pedagoga.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.
Město Broumov
OSF
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje, komunitní plán ano, ale nezabývá se jasně romskou problematikou.
| Funkce romského poradce | Ano | Aktivity a projekty | Město má od roku 2001 terénní sociální pracovníky – jejich počet se mění v závislosti na dotaci Rady vlády pro záležitosti romské komunity. V současné době mají jednu terénní sociální pracovnici, druhou (druhého) plánují přijmout.
Působí zde 2 terénní sociální pracovníci.
Spolupracují především s o. s. Začít spolu v oblasti poradenství a řešení sociálních problémů klientů. Některé aktivity sdružení město podporuje i finančně granty a dotacemi.
Realizují projekt v rámci prevence kriminality – práce v problémových rodinách s mladistvými. Spolupracují s Poradenským centrem pro rodinu a mládež (speciální výchovné pracoviště).
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají (podávají projekty na SROP v rámci cestovního ruchu, oblast kultury, silnice).
Rada vlády pro záležitosti romské komunity
|
Nestátní neziskové organizace Občanské sdružení Začít spolu Kladská 164 | Aktivity a projekty:
Provozují Romské komunitní centrum (otevřené každý všední den; zaevidováno 85 dětí). V rámci centra funguje předškolní vzdělávací zařízení (od roku 1997na místní ZŠ), občansko-právní poradnu (od 2003), nízkoprahové zařízení pro děti a mládež (fines, malování, hudba, tanec), vzdělávání dospělých a akce pro dospělé. Pořádají také různé sobotní programy (různé besedy, karnevaly…). Komunitní centrum vybudovalo dětské hřiště, které je hojně využíváno.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají. V budoucnu by rádi čerpali.
MPSV
MŠMT
Královéhradecký kraj
Pomozte dětem
Soukromý sektor
|
Jiný subjekt Nebyly identifikovány žádné další subjekty. | |
|
|
|